Wink Burcham

Wink Burcham – Cleveland Summer Nights
Format: CD  / Label: Continental Record Services

Releasedartum: 7 april 2016

Tekst: Gerrit Schinkel

Singer-songwriter Wink Burcham is een bekende in de muziekscene van Tulsa Oklahoma. Hij is een vertegenwoordiger van de zgn. New Tulsa Sound. In 2013 was hij halve finalist in The International Blues Competition in Memphis Tennessee. Hij deelde het podium met The Gourds, Ramblin’ Jack Elliott, Wayne Hancock, Dale Watson, Pokey Lafarge en Dan Bern. In 2014 maakte hij zijn eerste Europese tournee en vorig jaar toerde hij ook weer door Nederland samen met de eveneens uit Tulsa afkomstige Jacob Tovar. Inmiddels heeft hij net weer een nieuwe tournee in Nederland achter de rug. Desondanks is Burcham nog relatief onbekend in Nederland. Zijn vorige album ‘Cowboy Songs And Old Folksongs’ uit 2015 kreeg goede recensies.

Deze maand verscheen zijn nieuwste album ‘Cleveland Summer Nights’, een album met dertien nieuwe songs dat live is opgenomen in The Fellowship Hall in Cleveland. Het album opent met Case Of Blues, een swingende akoestische blues, gevolgd door het titelnummer Cleveland Summer Nights met een prachtige steel die me doet denken aan het nummer “Fire On The Mountain” van The Marshall Tucker Band. Lay Your Burden Down is een uptempo countrynummer met een fantastische staande bas. In het gospelachtige Hallelujah zijn de drums prominent aanwezig en voegen de blazers en het goede gitaarwerk een mooie dimensie toe aan dit nummer. Pure country is de tearjerker I’ll Never Leave The Honky Tonk. Lonesome Tune is een midtempo countrysong in de beste traditie van Guy Clark en Townes van Zandt. Het mooi en gedragen gezongen For The Ones Ee Left Behind schreef Burcham na het overlijden van de acteur Robin Williams. Het hoogtepunt van het album. Tearing Up My Ticket is een JJ Cale-achtige uptempo countryrocker, waarin de stem van Burcham verdacht dicht in de buurt komt van Mark Knopfler. De sound van JJ Cale komt weer terug in de laidback blues Lawnmower Man’s Blues. Made To Laugh doet me weer sterk denken aan Guy Clark. Het nummer begint heel ingetogen maar het tempo komt er na verloop van enige tijd lekker in. De pedal steel en de staande bas zijn weer prominent aanwezig in Cowboy Heroes And Old Folk Songs. In Wide River To Cross bewijst Burcham maar weer eens een uitstekende zanger te zijn. De subtiele begeleiding en de backvocals maken dit een “zwijmelend” mooi nummer. Het album wordt uptempo afgesloten met het Johnny Cash achtige Woman Do Funny Things To Me.

Helaas heb ik de tournee van Wink Burcham gemist want ik had hem graag live gezien en vooral gehoord. Hopelijk wordt hij nu meer bekend in Nederland. Aan ‘Cleveland Summer Nights’ kan het niet liggen want dit is een heel mooi album.

01. Case Of The Blues
02. Cleveland Summer Nights
03. Lay Your Burden Down