Recensie: Willie Nelson – God’s Problem Child

Willie Nelson – God’s Problem Child
Format: CD – LP – Digital / Label: Legacy Recordings
Releasedatum: 28 april 2017

Tekst: Gerrit Schinkel

De Texaanse singer-songwriter Willie Nelson werd afgelopen maand al weer 84 jaar. Hij is sinds 1956 actief in de muziek en hoewel zijn gezondheid de laatste tijd blijkbaar te wensen overlaat, treedt hij nog regelmatig op en verschijnen er met grote regelmaat nieuwe albums van de Red Headed Stranger. Vorig jaar zelfs twee, het album ‘Summertime: Willie Nelson Sings Gershwin’ en ‘For The Good Times’ waarop Nelson een muzikale ode brengt aan Ray Price. Een dag voor zijn 84ste verjaardag verscheen het nieuwe album ‘God’s Problem Child, zijn 61ste (!) studioalbum. Een album met dertien nieuwe songs, waarvan er zeven zijn geschreven door Willie Nelson en producer Buddy Cannon.

De openingstrack Little House On The Hill is geschreven door Lyndel Rodes, de 92-jarige(!) moeder van producer Buddy Cannon. Het is een lekker uptempo gospelachtige countrysong met backingvocals van o.a. Alison Krauss, gevolgd door Old Timer, een mooie pianoballad met de breekbare stem van Nelson. Die breekbare stem is ook te horen in de romantische ballad True Love met backing vocals. Steviger gaat het er aan toe op Delete And Fast Foreward, waarin Nelson zijn kijk geeft op de recente presidentsverkiezingen in de VS. Lekker gitaarwerk en mondharmonica. A Woman’s Love is weer zo’n fraaie ballad, met een prachtige harmonicasolo van Mickey Raphael, mooie Spaanse gitaarlijnen en gepassioneerde zang. Een heldere gitaarsolo van Nelson op zijn Trigger, de mondharmoncia, de piano en de breekbare stem laten je genieten van de ballad Your Memory Has A Mind Of Its Own Na de mooie ballad Butterfly, met een fraai intro op de mondharp, zingt Nelson in het lekker rockende uptempo Still Not Dead dat hij nog steeds leeft en on the road is. Dan het hoogtepunt van het album, het door Tony Joe White en Jamey Johnson geschreven bluesy titelnummer. Behalve Tony Joe White (zang, gitaar en mondharmoncia) is in dit nummer ook de stem van de vorig jaar overleden Leon Russell te horen. Een werkelijk schitterend nummer waarin Willie Nelson zingt dat hij hoopt dat onze lieve Heer ondanks alles toch een plaatsje in het hiernamaals voor hem zal inruimen. It Gets Easier is een typische Willie Nelson song met een fraaie steelgitaarsolo. Na de echte countrysong Lady Luck biecht Nelson in I Made A Mistake op dat hij in zijn leven nogal wat foutjes heeft gemaakt. Prachtig ook weer die steelgitaar. Het slotakkoord, het door Gary Nicholson geschreven He Won’t Ever Be Gone, is een mooie ode aan de vorig jaar overleden vriend Merle Haggard. Volgens Nelson zullen diens liedjes onsterfelijk blijven.

Het album ‘God’s Problem Child’ ontroert. Mooi, mooi en nog eens mooi!

01. Little House On The Hill
02. Old Timer