Willie Dixon – What Happened To My Blues
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Tuff City Records
Releasedatum: 11 januari 2017

Onlangs kon je de recensie lezen van een re-release van het album ‘Catalyst’ van blues grootheid Willie Dixon uit 1973. Eén van zijn mindere solo albums waarop Dixon met andere muzieksoorten aan het experimenteren sloeg. Dat pakte voor de meeste nummers niet zo goed uit. Dit keer een heruitgave van zijn album ‘What Happened To My Blues?’ dat in 1976 op het Ovation label verscheen.
Op dit album wordt Willie begeleid door gitaristen Buster Benton en Dennis Miller, zijn zoon Freddie Dixon op de bas, Clifton James op drums, Carey Bell op de harmonica en pianist Lafayette Leake.
Gelukkig is er hier sprake van een prima Willie Dixon album waarop Willie zich bezig houdt met waar hij goed in was: het spelen van ruwe blues zonder al te veel opsmuk. Een hele verbetering in vergelijking met het ‘Catalyst’ album dus.

Het begint gelijk al goed met de rauwe Chicago blues shuffle Moon Cattin’ waarin Carey Bell flink aan het hinniken slaat op zijn harmonica. Dit trucje blijft trouwens beperkt tot dit nummer. Buster Benton excelleert op deze rauwe hoekige stamper. In de slowblues What Happened To My Blues? mijmert Willie over de evolutie die “zijn” blues heeft ondergaan. Hij wordt daarin begeleid door de bluesy piano van Lafayette Leake en snijdend gitaarwerk van Buster Benton. Willie is in vocale topvorm in de funky blues Pretty Baby, vakkundig en soepel begeleid door zijn  begeleiders. Carey Bell en zijn harmonica stelen de show in de hoekige bluesswinger Got To Love You Baby. De stem van Willie klinkt hier intens rauw. Shakin’ The Shack is een stomende boogie met uiteraard de piano van Lafayette Leak in de hoofdrol. Maar vlak ook de scheurende harmonica en de priemende gitaar niet uit! Hold Me Baby overtuigt niet helemaal. Dit nummer klinkt als een bluesy thema voor een western serie als “Bonanza”. De slowblues It’s Easy To Love is daarentegen weer prachtig met haast Peter Greenachtige gitaarlicks van Buster Benton.
Uh Huh Baby is een stug voort rockende boogie waarin de harmonica van Carey Bell het heerlijk uit gilt. Put It All In There werd geschreven door de mij onbekende Anne Ruth DuConge. Het is een shuffle met een hoog “Spoonful” gehalte. Het album wordt op waardige wijze afgesloten door de bluesswinger Hey Hey Pretty Mama.

Dit is een Willie Dixon album dat zonder aarzelen aangeschaft kan worden.

01. Moon Cattin’
02. What Happened To My Blues