Willie Buck – Willie Buck Way
Format: CD – Digital / Label: Delmark Records
Releasedatum: 29 januari 2019

Wat is het toch lekker om weer eens lekker ouderwetse bluesgeluiden te horen. Geluiden, die je weer terugbrengen naar de tijden waarin blueskanonnen als Muddy Waters en Howlin’ Wolf op hun top waren.
En met het vijfde album van zanger Willie Buck stap je in een tijdmachine om in die muzikale periode uit te komen. Willie is in de blueskringen al een redelijk gevestigde naam. Niet voor niets werd hij in 2004 opgenomen in de Blues Hall Of Fame en werd er een straat naar hem vernoemd. Bij ons is hij echter nog geen gevestigde naam en dat moet met dit album maar snel eens veranderen.
Hij wordt op dit album bijgestaan door gitaristen Billy Flynn (onder andere bekend als lid van The Cash Box Kings) en Thaddeus Krolicki, bassist Bob Stroger (o.a. bekend van zijn werk met Left Hand Frank), pianist Johnny “Fingers” Iguana (speelde o.a. met Junior Wells), drummer Jimmy Mayes en de harmonica bespelers Scott Dirks, Big Spider Beck en Mervyn “Harmonica” Hinds.
Zoals al eerder gezegd staat dit album vol met authentieke, veelal, Chicago blues.

Zo opent het album met de lui pompende shuffle You Want Me To Trust You. Willie’s stem klinkt behoorlijk doorleefd en rauw terwijl Scott Dirks zorgt voor een huilende harmonica en Johnny “Fingers” Iguana soepel op zijn piano rockt. (All I’m Doin’ Is) Thinking Of You is een warm swingende shuffle zonder enige opsmuk.  Ook in dit nummer valt het soepel spel van Johnny “Fingers” Iguana op.
In I Got You (And You Got Me) gaat Willie op de funky toer. Een nummer met warme grooves waarvan je automatisch opgewekt wordt. Er zitten lichte “Ti Ni Nee Ni Nu” (Slim Harpo) trekjes in dit nummer.
Billy Flynn treedt aan op gitaar in de sompig pompende blues Can’t Say Something Good About Me met dit keer Big Spider Beck op de huilende harmonica. There’s A Woman is daarna een “Smokestack Lightnin’”-achtige luie swinger met prima harmonicawerk van Scott Dirks. In de akoestische blues My Mind Might Freeze Up is de zuigende en pompende harmonica van Marvyn “Harmonica” Hinds te horen naast het sprankelende akoestische gitaarwerk van Billy Flynn.
De blues traditional Crawlin’ King Snake is in een losjes swingende versie gegoten. Het luchtig rockende I Give So Much To You klinkt als een kruising van Little Walter’s “My Babe” en “Got My Mojo Workin’”. Thaddeus Krolicki is met zijn snerpende gitaar te horen in Heck Of A Time, een luie funky blues met ditto pianospel van Johnny “Fingers” Iguana. Thaddeus is ook te horen in de luie shuffle The Men Ought To Learn (To Treat The Women Right).
Er staan twee Muddy Waters covers op dit album. Ten eerste Please Have Mercy, een loom pompende shuffle met de hard huilende harmonica van Scott Dirks. De tweede is How Deep Is The Ocean, dat een fel stotende uitvoering krijgt met de krachtige harmonica van Big Spider Beck. Het priemende gitaarwerk van Billy Flynn staat centraal in het pompende Willie Buck Way waarin Willie totaal niet bescheiden zingt dat hij een “Blues Legend” is.
Leroy Carr’s Blues Before Sunrise klinkt prima door de snijdende gitaar van Billy Flynn. Hij is ook te horen in de afsluiter, het heerlijk soepel rockende I’d Rather Leave You.

Maar liefst zeventien nummers op dit heerlijke ouderwetse bluesalbum!

01. You Want Me To Trust You