Recensie: William Fitzsimmons – Mission Bell

William Fitzsimmons – Mission Bell
Format: CD – Digital / Label: Nettwerk
Releasedatum: 21 september 2018

Tekst: Ella-Milou Quist

Voor een vrolijke noot hoef je niet aan te kloppen bij singer-songwriter en multi-instrumentalist William Fitzsimmons. Zijn liedjes zijn altijd melancholisch en de gebeurtenissen in zijn leven zelden positief. Dat is ook meteen waar zijn kracht ligt; het beschrijven en het bezingen van alle ellende die hij meemaakt op zeer verhalende en beeldende wijze. Zo ook op zijn zevende studio plaat ‘Mission Bell’.

Ook ‘Mission Bell’ is nou niet bepaald tijdens een leuke omstandigheid geschreven en opgenomen. Hij nam het in 2017 op in zijn thuisstudio in Jacksonville, Illinois, terwijl hij in scheiding lag. Tot overmaat van ramp raakten de opnamen zoek tijdens de afwikkeling van deze scheiding van zijn tweede vrouw. Hij heeft het album nog dit jaar volledig opnieuw moeten inspelen en inzingen. Dit keer besloot hij echter om dit te doen in Nashville met producer Adam Landry (Los Lobos, Vanessa Carlton).

‘Mission Bell’ is volledig analoog opgenomen, iets dat Fitzsimmons nog niet eerder gedaan heeft. Het geluid is hierdoor open, dynamisch, helder en organisch. Alles is duidelijk te horen en komt echt binnen. De instrumenten, die hij overigens allemaal zelf inspeelde, zijn prachtig gecombineerd met orkestrale en elektronische geluiden, waardoor er een zeer rijk palet aan kleuren en klanken ontstaat. Daarbij komt dat William zijn pijn, verdriet, ontreddering en al zijn andere gevoelens, goed en beeldend heeft weten te ventileren. Zijn mooie zachte fluisterstem  geeft het geheel vervolgens nog eens een extra dimensie. De eveneens fraaie stem van Erin Brown die je veelvuldig op de achtergrond hoort, kleurt prachtig bij die van Fitzsimmons.
‘Mission Bell’ is ondanks zijn duistere ietwat zwaarmoedige karakter toch een zeer sfeervolle, smakelijke, intieme en pure plaat. Eentje om door een ringetje te halen.

01. Second Hand Smoke
02. Distant Lovers