William Bell – This is where I live

William Bell – This Is Where I Live
Format: CD / Label: Stax Records

Releasedatum: 3 juni 2016

Tekst: Gerrit Schinkel

De naam William Bell blijft voor mij voor altijd verbonden aan zijn schitterende eerste single uit 1961 You Don’t Miss Your Water (Until Your Well Runs Dry) en aan Private Number, zijn duet met Judy Clay.

William Bell, echte naam William Yarborough, werd op 16 juli 1939 geboren in Memphis Tennessee. Hij maakte als soulzanger en liedjesschrijver vooral furore in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw. Bekend is zijn samenwerking met Booker T. Jones, met wie hij o.a. Born Under A Bad Sign schreef, dat door Albert King werd opgenomen en later ook een grote hit werd voor de Engelse groep Cream. In 1970 verliet hij Stax Records en tekende een contract bij Mercury Records. In 1980 richtte Bell zijn eigen platenmaatschappij Wilbe Records op. Hij schreef ook liedjes voor o.a. Rod Stewart, Eric Clapton, Billy Idol en Lou Rawls en werd ook producer. Vanaf 1992 toert hij over de hele wereld en in 1997 werd William Bell opgenomen in de Georgia Music Hall of Fame.

De laatste decennia waren de platen van William Bell geen groot succes, maar met zijn vorige maand uitgekomen nieuwe album ‘This Is Where I Live’ maakt William Bell volgens mij een grootse comeback, mede dankzij John Leventhal, gerenommeerd producer, medeschrijver van een aantal songs en bespeler van meerdere instrumenten op dit album. Van een aantal songs is ook Marc Cohn (Walking In Memphis) mede auteur. Verder staan er twee covers op het album.

Meteen al in het openingsnummer The Three Of Me en daarna in The House Always Wins laat de bijna 77-jarige William Bell horen wat voor een ongelofelijk goede zanger hij nog steeds is. Pure soul met uitstekende bijdragen van multi-instrumentalist John Leventhal en de blazerssectie. Poison In The Well is uptempo gospelsoul die we b.v. van The Holmes Brothers kennen. I Will Take Care Of You is weer een prachtige soulballad, indringend gezongen, orgelflarden en achtergrondkoortjes. Het bekende Born Under A Bad Sign krijgt een tamelijk stevige uitvoering en dat contrasteert mooi met de Jesse Winchester cover All Your Stories. Hemels gezongen, subtiele begeleiding en achtergrondkoortjes. De tweede cover is het door Rosanne Cash en John Leventhal geschreven Walking On A Tightrope, met een orgelsolo van Leventhal en weer de achtergrondkoortjes. Dan het titelnummer This Is Where I Live. Een ode door William Bell waarin ook een van zijn voorbeelden “I heard Sam Cooke singing a change is gonna come” langs komt. Soul van de bovenste plank. More Rooms is weer Holmes Brothers achtige gospelsoul met een gitaarsolo van John Leventhal. Leventhal is weer op diverse instrumenten te horen in de soulballad All The Things You Can’t Remember. Het tempo gaat omhoog in Mississippi-Arkansas Bridge, met herinneringen aan Sonny Boy Williamson en BB King, de blazers en de backingvocals van Amy Helm. De soulballad People Want To Go Home sluit het album waardig af.

Met ‘This Is Where I Live’ is William Bell op platengebied weer helemaal terug. Ik heb dit jaar nog niet zo’n goed soulalbum gehoord. Chapeau!

01. The Three Of Me
02. The House Always Wins