Wille & The Bandits – Steal
Format  CD / Label: Jigsaw Music
Releasedatum:  24 februari 2017

Tekst: John Maes

Wille & The Bandits heeft inmiddels drie studio albums en een live album onder eigen beheer uitgebracht, maar bij deze productie heeft men toch de handen ineen geslagen met het gerenommeerde UK label Jigsaw Music. Dit album ‘Steal’ is waarschijnlijk het krachtigste en meest tot de verbeelding sprekende album tot nu toe. Mede doordat het trio  alle regie nog steeds in handen heeft gehouden, eigen productie heeft gedaan en alle instrumentarium zelf ter hand heeft genomen. Enkel voor de keys en Hammond orgel is niemand minder dan Don Airey (nog steeds in Deep Purple) ingevlogen. Dat zo’n grootheid uit de muziekindustrie bij dit trio aanschuift zegt op zich al voldoend over de reputatie die Wille Edwards (lead vocals, lapsteel, dobro en akoestische gitaren), Matt Brooks (bas, double bas en strijbas en strijk arrangementen) en Andy Naumann (drums en percussie) hebben opgebouwd. Dat hebben zij voornamelijk te danken aan hun on-uitputtende energie om per jaar 200 optredens te verzorgen over heel Europa. Al drie maal op Glastonbury, Cropready festival, Isle of Wight festival en mochten ook meedoen met de openingsceremonie van de Olympische spelen in London.

Deze jongens hebben charisma in combinatie met enorme creativiteit, inspiratie en muzikaliteit. De teksten, overwegend geschreven door frontman Wille Edwards, komen uit het diepst van zijn hart. Vaak getergd maatschappij kritisch en soms zeer sensitief. Inspiratie voor hun krachtige repertoire komt duidelijk uit de hoek van blues-rock, classic-rock, blues, folk en zelfs metal. Ze spelen een gemixte stijl waar zelfs reggae ritmes niet geschuwd worden. Ook op dit album zet Wille Edwards met zijn hese temperament volle zang de toon. De sociaal betrokken teksten en de opmerkelijke ‘vintage’ instrumenten en bijbehorende apparatuur kenmerken deze band. Hierdoor klinken The Bandits fris, origineel en duidelijk herkenbaar als hun eigen sound. Hierdoor zijn ze weldegelijk uniek te noemen. Dit hoor je nergens. ‘Steal’ is mede geproduceerd door Dave Williams in de bekende Grange Studio in Norfolk. Alles is op analoge banden gezet met de band live spelend in de studio zonder gebruik te maken van welk digitaal hulpmiddel dan ook. Het album komt hierdoor ook echt krachtig en als een live ervaring over. Je voelt de dynamiek, passie en temperament tijdens het luisteren. De sfeer in de nummers wisselt van exotisch naar heftig, hard en dan weer getemperd. Een rollercoaster van muzikale indrukken walst door je huiskamer. Werkelijk fenomenaal om helemaal in op te gaan.

De opener Miles Away kennen we al langer en speelt het trio al een paar jaar tijdens hun live optredens, maar merkwaardig genoeg nu pas voor het eerst in de studio opgenomen. Het is dan ook terecht een krachtige openingsnummer te noemen met de ruwe slides op de  dobro van Wille Edwards. Bassist Matt Brooks is in het nummer  Scared Of The Sun degene die de aandacht naar zich toetrekt met zijn opmerkelijke stuwende bas die toch zeer rustig bespeeld wordt. Dit nummer prachtig ondersteund door het mooie orgelspel van Don Airey. Ook het strijkwerk neemt Matt hier voor zijn hoede. Atoned is dan weer een nummer waar drummer Andy Nauman de sfeer bepaald met zijn strak gehandhaafd ritme. In het nummer 1970 zingt Wille Edwards over ‘good time, old time’ en blijkt een intens verlangen naar boven te komen bij deze jonge gasten als hadden ze maar wat graag in dat muzikale tijdstip geleefd. Daar zijn ze helaas te jong voor, maar in alles is duidelijk dat de invloeden uit dit tijdperk in hun songs terug te horen.

‘Steal’ is duidelijk een album dat in je platenkast een speciaal plekje zal veroveren omdat het een dusdanige eigen sound heeft waardoor Wille And The Bandits zich duidelijk onderscheid van overige muziekstijlen. Originaliteit ten top en een vermogen om je constant te blijven boeien en beslist ook niet bewegingsloos als luisteraar op je stoel kunt blijven zitten. Wederom een pareltje van dit trio en meer dan de moeite waard om hun komst naar Nederland weer in de gaten te houden.

Hun uitgebreide tourschema is te vinden op hun website.

01. Miles Away
02. Hot Rocks