Recensie: Will Hoge – My American Dream

Will Hoge – My American Dream
Format: CD – LP – Digital / Label: EDLO Records
Releasedatum: 5 oktober 2018

Tekst: Jurgen Bakker

“Will Hoge didn’t really need to release a new album in 2018.”

Met deze woorden begint het verhaal over het nieuwe album ‘My American Dream’ op de website van Will Hoge. Zijn vorige album ‘Anchors’ is nog maar een jaar oud en hij heeft hiermee net door de VS en Europa getourd. Toch moest ‘My American Dream’ er nu al komen. Hoge heeft namelijk last van slapeloze nachten, want de VS wordt bedreigd. Er is een ‘crisis van geweten en cultuur’ dat het land uit elkaar dreigt te trekken en waardoor de kinderen, en hun toekomst, in gevaar komen (aldus het verhaal op Hoge’s website). En zoals steeds meer Amerikaanse artiesten lijken te doen, wijst ook Hoge met zijn vinger naar de ‘schuldige’; de huidige president van de Verenigde Staten. Gevoed met deze angst en woede is Hoge de studio ingedoken om de acht nummers op te nemen die op deze plaat staan.

Dit album is dus boven alles een politiek statement. Het gaat voornamelijk om de boodschap en het protest tegen de huidige regering (volgens de site komen de lp en cd zelfs met een kopie van de U.S. Constitution geprint met de songteksten). De nummers en de muziek zijn ingezet als middel om het doel mee te bereiken. My American Dream en The Illegal Line verschenen in 2011 al op het album ‘Number Seven’. Respectievelijk geschreven uit het perspectief van een dakloze werker die de werkgelegenheid naar Azië ziet verdwijnen en het perspectief van een Mexicaanse immigrant, zijn deze nummers ook voor ‘My American Dream’ zeer toepasselijk. Daarom zijn ze opnieuw opgenomen en iets ruiger gemaakt. Want hoewel Hoge bekend staat als een country/Americana zanger, is dit album beter te omschrijven als country rock… met de nadruk op rock.
Hoge gooit alle frustratie van zich af in harde rocknummers als Gilded Walls, Stupid Kids, en Nikki’s a Republican Now. Eigenlijk schuilt achter elk nummer veel agressie en woede. Op Oh Mr. Barnum wordt Mr. Barnum (lees: president Trump) verzocht om met zijn circus de stad te verlaten. Het enige akoestische nummer, de protestsong Thoughts & Prayers, is geschreven na aanleiding van de schietincidenten op Amerikaanse scholen. Volgens Hoge kunnen politici die verzuimen hun werk te doen regelrecht met hun ‘thoughts and prayers’ naar de hel. Nee, Hoge heeft geen enkel goed woord over voor de president en zijn regering.

Als we even voorbij de teksten kijken en de hele politieke lading achterwege laten, blijven er muzikaal gezien best leuke nummers over. Het is dus allemaal iets harder en ruiger, maar het geeft daarom veel energie en je wilt het volume lekker hoog laten staan. Toch zit er ook genoeg variatie en dynamiek tussen de nummers dus het album verveelt niet snel. Een lekker country rock album met zware politieke boodschap lijkt me een goede samenvatting van ‘My American Dream’. Maar je kan er gewoon niet omheen, al het politieke commentaar. Dit gaat voor sommige luisteraars dan misschien ook wel een horde zijn.
Als je het niet eens bent met Hoge’s mening of gewoon helemaal geen zin hebt in al dat Amerikaanse politieke gedoe, dan zal je deze plaat waarschijnlijk willen overslaan. Als je hier doorheen kan luisteren of je juist gesterkt voelt door de teksten dan is dit zeker een vermakelijk, energiek album.

01. Gilded Walls
02. Stupid Kids
03. Still a Southern Man