Recensie: Wild Horse – Songs About Last Night

Wild Horse – Songs About Last Night
Format: CD – Digital / Label: Horus Music Limited
Releasedatum: 29 juni 2018

Tekst: Filip Heidinga

In het begin van 2013 besloten de broers Henri en Jack Baldwin samen met hun vriend Ed Barnes uit het Engelse Heathfield een band te beginnen. En al snel gingen ze van coverband naar het spelen van originele nummers. De beide broers bleken snelle songwriters te zijn en naast een debuutalbum van tien nummers hebben de heren intussen al verschillende EP`s uitgebracht en staat de volgende EP voor eind dit jaar op de planning. Maar nu eerst hun tweede album, met wederom tien nummers: ‘Songs About Last Night’.

Als ik de cd voor het eerst opzet heb ik even het idee dat ik de verkeerde cd in de cd-speler heb gestopt. Het intro heeft wel erg veel weg van het intro van een nummer van Green Day. Maar nee, het is toch Wild Horse, die het album aftrapt met een stevig punk nummer getiteld: Fake Gold. En zoals bij elk punk nummer, hoe harder je het nummer draait, hoe beter het nummer gaat klinken. Het nummer is duidelijk geïnspireerd door de muziek van The Sex Pistols, maar het was misschien beter om een ander nummer te kiezen als openingsnummer want hierna gaat het album een totaal andere muzikale richting op. High Too Much To Care is een swingend rocknummer met een leuke referentie naar de titel van het album ‘Songs About Last Night’.
King Of The Underworld begint net zoals Fake Gold maar het nummer gaat snel van punk naar rock. Zelf vind ik dat er meer in had gezeten met dit nummer. De tekst is behoorlijk donker maar de muziek gaat een andere kant op en had van mij veel donkerder mogen klinken. Pas na twee en een halve minuut klinkt het nummer even donker om meteen weer terug te gaan naar waar het was gebleven.
Net als High Too Much To Care is Mister Man een lekker swingend rock nummer. In tegenstelling tot het ruwe debuut album ‘It’s Begun’ wilde de band met dit album een voller geluid en horen we nu onder andere een vrouwelijke backing vocal, iets wat dit nummer zeer goed doet. Mister Man is het sterkste nummer op het album. Om opgevolgd te worden tot weer een mooi nummer, dit keer een ballad: The Way I Am. Als je naar dit nummer luistert kan je bijna niet anders dan aan The Rolling Stones denken, één van de grootste helden van Wild Horse.
Na The Way I Am komt weer zo’n lekker swingend nummer: Every Now & Then, maar dit keer blijft het tempo laag en horen we weer dat mooie volle geluid. Maar voor wie denkt dat het tempo nu uit het album is krijgt een grote verrassing te horen met het punk nummer Mr. Shy. The Club Downtown begint rustig maar heeft een mooie opbouw en eindigt als een lekker rocknummer. Het nummer heeft dezelfde opbouw als een avondje stappen: het begint rustig maar als snel gaat het los. Het volgende nummer You heeft een erg grappig intro en klinkt weer net zo swingend als vorige nummers. Het album sluit af met het erg mooie Harsh Realisation.

Kortom: Een lekker swingend rock album met hier en daar wat punk en hier en daar wat ballads. Dit album is erg afwisselend en zeker het luisteren waard.

01. Fake Gold
02. High Too Much To Care