Why Bob Dylan Matters – Richard F. Thomas
Uitgeverij: Dey Street Books / ISBN: 9780062685742
Releasedatum: 25 oktober 2018

Tekst: Paul Op den Kamp

Je zult maar de kans krijgen om tijdens je studie colleges te volgen over Bob Dylan! Daar zou je toch niks van willen missen? De auteur verzorgt als professor aan Harvard al jaren les over zijn favoriete zanger. De belangrijkste strekking van zijn verhaal werd in 2017 voor het eerst gebundeld. Afgelopen maand verscheen de paperback versie van dit boek.

Aan de hand van voorbeelden uit de Oudgriekse literatuur voert de schrijver je langs het werk van Dylan. Voorkennis over Homer, Virgil en Ovid, daarvoor biedt Thomas voldoende uitleg en achtergrond.

Mocht de titel van het boek overbodig aan doen. Na het lezen besef je maar weer van welk een grootheid het werk van Bob Dylan is. Afgezet tegen het werk uit de oudheid wordt het verband tussen de verschillende dichters door de eeuwen heen aangetoond. Thematiek, onderwerpen en soms zelf hele regels die als het ware hertaald in de liedjes zijn beland. En waarom het dus niet gaat om ordinaire plagiaat wordt apart hoofdstuk behandeld.
Razend interessant dat er in het Amerika van de jaren vijftig er veel belangstelling was voor die  specifieke periode uit de geschiedenis. Zowel in het onderwijs door aandacht voor taal en literatuur. Als in de bios door een stortvloed aan historische films. Beïnvloeding die van groot belang zou zijn op zijn eigen uiteindelijke werk. Kleine kanttekening, de quotes waarin Dylan zelf de invloed erkent is een betere bewijs dan een vermeend filmbezoek als jonge knul. De auteur neemt immers aan dat het bioscoopbezoek en school lijden tot de liedjes, een wat zwakke redenatie.

Zeer verhelderend is de uitleg rondom de verschuiving in tekstgebruik halverwege de jaren zeventig. Door het contact met zijn buurman en diens schilderlessen gebruikt Dylan plots een wat spaarzamere of impressionistische aanpak. De lappen tekst van eerder ingeruild voor gerichte observaties en situatieschetsen. Een aanpak die aangejaagd door liefdesverdriet op ‘Blood On The Tracks’ goed uitpakte. Maar vervolgens op ‘Desire’ grotendeels mislukt door het gebrek aan goede onderwerpen. Beter was het eerste gebruik van Christelijke Symboliek op ‘Streetlegal’. Hiermee had hij andere thema’s en metaforen om mee te experimenteren! Een werkwijze die na zijn bekering gehandhaafd bleef.
Wat hiermee blijkt is dat de journalistiek en scharen fans het al die tijd bij het verkeerde eind hadden. ‘Desire’ is de overgang naar de volgende fase en niet ‘Streetlegal’.

Voor het beeld van het werk is deze conclusie gigantisch. Een belangrijk geacht album blijkt het zwakke tussendoortje en vice versa. Mogelijk dat door het succes van ‘Blood On The Tracks’ meedroeg aan de positieve status van ‘Desire’. Waar de volgende albums last hadden van de gedaalde verwachtingen van pers en publiek na de tournee van 1978.
Gek eigenlijk hoe we als liefhebbers tientallen jaren met eigenlijk de foute ideeën in ons hoofd kunnen rondlopen!

Naast de bekende biografische gegevens, Grieken, vermoeide voorliefde voor Rome loop je door het leven en werk van Robert Zimmerman. Waarbij ook de laatste jaren niet onvermeld blijven. Zelfs de laatste cover albums hebben een link met vroeger. Nieuw voor mij is hierin de claims die de auteur maakt over ‘Chronicles’, het eerste en tot nu laatste deel van Bob Dylan zijn autobiografie. Het echtpaar dat hem tijdens zijn eerste dagen in New York onderdak biedt zijn fictief! Een creatie die hij aangrijpt om de sfeer van die dagen te schetsen. De fan in mij verbaast en blij over deze literaire truc.
Er zijn ongetwijfeld nog vele manieren om tegen het werk van Bob Dylan aan te kijken, de man noemt zelf in ‘Chronicels’ de invloed van Brecht en Weill. Welke muziekjournalist duikt hier even in! Tot die tijd blijft er aan de hand van het boek uit deze recensies veel te ontdekken. In de muziek als in de vele schrijvers van lang lang geleden.

Website:
Bob Dylan
Richard F Thomas