Whiskey Shivers – Smothered & Covered
Format: CD – LP – Digital / Label: Clean Bill Music Records
Releasedatum: 16 januari 2019

Wat mij betreft mag je de Whiskey Shivers uit Austin, Texas, als de “boefjes” van de bluegrass betitelen. De mannen hebben af en toe de neiging om hun achterwerk op foto’s te laten zien. Zou dat onder het motto van “we hebben overal schijt aan” zijn? Zelf noemen zij hun muziek “trashgrass”en daar kan ik mij helemaal in vinden want nooit eerder heb ik een dergelijke rauwe vorm van bluegrass voorbij horen komen.
En als dan ook nog blijkt dat hun nieuwe album helemaal gevuld is met de meest waanzinnige covers kan het bij mij al helemaal niet meer stuk.

De band bestaat uit Andrew Van Voorhees (uprightbass, zang), Bobby Fitzgerald (fiddle, harmonica, zang), Jeff “Horti” Hortillo (gitaar, zang), James Bookert (banjo, zang) en James Gwyn (percussie).

Er wordt gelijk al geopend met een cover, die je van een bluegrass band echt niet verwacht. Namelijk een cover van het Katy Perry nummer I Kissed A Girl. De bubblegum pop van Katy wordt op brute wijze naar het trashgrass geluid van de band getild met een hard slappende bas en stomend tokkelende banjo. Een opwindende cover waarvan Katy in volledige verwarring achterblijft met slierten bubblegum in haar haar.
Bij de cover van het Nirvana nummer Lithium gebeurt weer het tegenovergestelde. De van oorsprong uitzinnige rauwe grunge geluiden van Nirvana zijn hier keurig in een broeierig bluesgrass-pop jasje gestoken met een continu aanwezige naargeestige fiddle. Op het eind van het nummer slaat de band weer even lekker op hol op een waardige trashgrass wijze. Goodbye Earl is geschreven door Dennis Linde en bekend van de uitvoering van The Dixie Chicks.  Het folky geluid van dit nummer blijft in deze cover in het begin nog bewaard. Maar de mannen kunnen het gewoon niet laten en slaan weer ouderwets op hol, op een Pogues-achtige manier.
The Trooper van Iron Maiden!!! Is dan niets meer heilig? Nee, bij de mannen van The Whiskey Shivers niet! Zij blijken namelijk ook in staat om een metal klassieker om te zetten in een stomend en opwindend trashgrass nummer met rauw schreeuwende zang.
Door de toepassing van een bluegrass instrumentatie ontstaat er in de REM cover Losing My Religion toch een heel eigen, rauwer geluid waarbij het origineel toch intact blijft, ondanks de onvermijdelijke tempoversnellingen. De alternative rockband Ween is altijd al in geweest voor melige humoristische nummers. Hun Buddy Holly leent zich dan ook prima voor een trashgrass uitvoering met prima poppy zang en een krassende fiddle.
Rainbow Connection is een nummer dat bekend is van The Muppets (en geschreven werd door Paul Williams). Dit nummer krijgt hier een loom voortdeinende versie waarbij je continu zit te wachten op een wilde trashgrass uitbarsting, die echter niet komt!!
The Whiskey Shivers hebben hun mafste cover voor het laatst bewaard. Hier gaan zij namelijk het nummer Sandstorm van de Fins techno DJ Darude te lijf! De techno gaat hier door de trashgrass molen waarin de pompende banjo samen met de dapper krassende fiddle en de beukende drums verantwoordelijk is voor een wilde trashgrass dance. Een onwezenlijke swingende cover!!!

Ik heb mij kostelijk vermaakt bij dit wilde, maffe trashgrass album en ik ben van mening dat deze band maar gauw eens naar Nederland te komen om hier de boel ook eens op zijn kop te zetten!

01. I Kissed A Girl
02. Lithium