Western Star – Any Way How
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Saustex Records
Releasedatum: 16 november 2018

Rockmuziek hoort hard en opwindend te zijn. Natuurlijk is dat niet bij elke rock release het geval maar in het geval van de Amerikaanse rockers van Western Star uit Baltimore, Maryland, is dat wel degelijk het geval! Dit viertal laat op hun tweede album een geluid horen waarin invloeden vanuit de garagerock, Americana en punk te horen zijn. Met een zeer opwindend geluid als resultaat. Precies zoals het bij goede rock hoort!
De band bestaat uit Max Jeffers (zang, ritmegitaar), Justin Myers (sologitaar), Bob Shade (drums) en Matt Milner (bas).

Hun, door J. Robbins (van Jawbox faam) geproduceerde, album opent met Back On Track. Een rocknummer met een garagerock mentaliteit, hetgeen inhoudt dat er genoeg smerige gitaarriffs voorbijschieten. Stel je een mix voor van de beginperiode van Tom Petty en zijn Heartbreakers en garagerock en je krijgt een idee hoe dit numer klinkt. Max Jeffers heeft trouwens een stem, die akelig veel overeenkomt met die van Tom Petty. Coast To Coaster is een al even opwindend nummer. Uptempo stomend met wederom die mix van garage en Americana gekoppeld aan een powerpop-achtige energie. Het tempo gaat drastisch omlaag in Burnin’ Downtown. Een loom voortslepend nummer waarin Max Jeffers zich van zijn soul kant laat horen met zijn gekwelde, ongepolijste stem.
De vlammende gitaarriffs spetteren je daarna weer tegemoet in Since I Learned To Dance. Een punky nummer, energiek met een Stooges-achtige gruizigheid. Het mid-tempo Just Another Manwordt voortgedreven door de pompende bas van Matt Milner en klinkt als een mix van The Replacements en Tom Petty met venijnig gitaarwerk. Ook Other Hand heeft veel van The Replacements. Een pompend en rauw soort garage-Americana.
Het lome en ontspannen Lookin’ For Action is ontdaan van alle garage rauwheid. Wat overblijft is een sfeervol Tom Petty-achtignummer. In Driving In The Zone steken overduidelijk country invloeden de kop op. Hetgeen vooral komt door de huilende pedal steel van gast Ahrend Buchheister. Er is echter geen sprake van een standaard countrynummer maar meer van een soort cowpunk. Part Of The Deal is een opwindende rocker met een zelfde intensiteit als het Thin Lizzy nummer “The Boys Are Back In Town” met hard gierend gitaarwerk. In het mid-tempo Paper Leather And Lead keert de band weer even terug naar het geluid van de vroege Tom Petty maar dan met een veel gruiziger geluid.
In de afsluiter Good Times Man komen wederom wat country invloeden boven drijven op een punky garagerock-achtige wijze.

Dit album van Western Star mag absoluut niet ontbreken in de verzameling van alle liefhebbers van opwindende, ongepolijste rockmuziek!!

01. Back On Track