well hung heart 2

Well Hung Heart – Young Enough To Know It All
Format: CD/ Label: GROWvision
Releasedatum: Maart 2013
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Nineke Loedeman

Noem de naam Robin Davey, en er gaat er bij een aantal bluesliefhebbers wel een belletje rinkelen: is dat niet de bassist van The Hoax, één van de beste Bluesbands die Groot -Brittannië ooit heeft voortgebracht? Dat klopt, Robin is één van de oprichters van deze band, en speelde van 1991 tot en met 1999 in deze charismatische groep.

Na de split-up van The Hoax in 1999, is Robin verder gegaan , heeft diverse muzikale richtingen gevolgd, en daarbij verscheidene bands opgericht. Samen met broer en gitarist Jesse Davey was daar The Davey Brothers, formeerde hij The Bastard Fairies, en sinds 2010 Well Hung Heart, met Greta Valenti. Begon Well Hung Heart in 2011 met vooral het online releasen van video’s en songs, later werd dit opgevolgd door touren met Hoaxfest, zowel door de UK als ook enkele shows in Nederland.. Ook in 2012 en 2013 werden een aantal muziekvideo’s gelanceerd, geproduceerd en geregisseerd door de band zelf, met veel succes.

Dit debuutalbum Young Enough To Know It All bevat 11 afwisselende, lekkere high-energy tracks. De eerste drie nummers schudden je meteen wakker en geven je behoorlijk van katoen. Strakke drums, gierend gitaarwerk en pompende baslijnen: over het algemeen behoorlijk pittige, stevige, op blues(rock) gestoelde nummers, die prettig afgewisseld worden met wat rustiger songs. En vooral in die songs, zoals Wedding Song, komt de sterke stem van Greta prachtig mooi tot zijn recht. Al met al een verrassend album, waarbij je (ik in ieder geval) moeilijk stil kan blijven zitten. Mooi en strak geproduceerd. Een mengeling van alternatieve rock, garage, grunge, blues; al die stijlen komen voorbij. Ik moest ‘m eerlijk gezegd wel een paar keer luisteren, maar daarna kreeg ik de groove toch nog te pakken. Favoriete tracks: Die In A Dream, Wedding Song en You Got Me.

01 Bulls#!t 3:50
02. Devil 2:49
03. This Is Not Love 4:39
04. Wedding Song 4:05
05. Savioiritis 3:29
06. You Got Me 3:15
07. Oh Girl 3:34
08. Love Me Baby 3:04
09. If You Want It 3:21
10. Die In A Dream 3:15
11. Get The F Out Of California 1:57

Well Hung Heart bestaat uit: Greta Valenti, zang en percussie – Robin Davey op gitaar en basgitaar. Voor dit album is WHH aangevuld met drummer Phil Wilson. Jesse Davey tekende voor o.a. de productie, het mixen en masteren van het album. De schijf is geproduceerd door Well Hung Heart en Jesse Davey.

Nu er plannen liggen voor een reünie van The Hoax dit jaar, inclusief nieuw album, zou het me niets verbazen als de heren weer besluiten tot een HoaxFest, waarbij ze al hun muzikwaliteiten samensmelten tot één groot feest. Well Hung Heart zal daar dan zeker bij zijn…