Recensie: Webb Wilder And The Beatnecks – Powerful Stuff!

Webb Wilder And The Beatnecks – Powerful Stuff!
Format: CD – Digital / Label: Raucous Records
Releasedatum: 27 april 2018

Midden jaren ’80 vond er ineens een opleving van de ouderwetse countryrock plaats door bands als Jason & The Scorchers en the Long Ryders. En middenin die revival doken ineens Webb Wilder And The Beatnecks op. Zij debuteerden in 1986 met het album ‘It Came From Nashville’ waarop weliswaar ook wel wat country invloeden terug te vinden waren maar waar de rock & roll de overhand hand.
En Webb Wilder (echte naam: John “Webb” McMurry) uit Hattiesburg, Mississippi, heeft weer een nieuw album uitgebracht met zijn Beatnecks (Donny Roberts (gitaar), Denny “Cletus” Blakely (bas) en Jimmy Lester (drums). Hierop combineert hij als vanouds weer zijn rock & roll met invloeden uit de blues en country en bovenal, powerpop.

Het album gaat van start met Make That Move, een pompende mix van rock & roll en country waarin ook surf en powerpop voorbij komen. Voer voor fans van Moon Martin en zeer zeker ook Rockpile. New Day is nog zo’n voorbeeld van een 80’s powerpop song met een flinke rhythm & blues injectie a la Dave Edmunds of Nick Lowe. Een aanstekelijke rocker met fel gitaarwerk en frisse zang. Webb blijft onverdroten door rocken in alweer zo’n frisse powerpop song, No Great Shakes, waarbij ik aan The Rubinoos moest denken. Lost In The Shuffle is een soulvol pompende shuffle met blazers en een heerlijk soul orgel. Powerful Stuff werd ooit door de Fabulous Thunderbirds gecoverd en is hier live te horen. In de originele Webb uitvoering is er sprake van een stomende pompende rocker, die een stuk rauwer dan de Thunderbirds klinkt.
Ook Ain’t That A Lot Of Love werd ooit door de Fabulous Thunderbirds gecoverd maar werd geschreven door Homer Banks. Soulzanger Johnnie Taylor had er een beste hit mee. Webb geeft aan deze soulklassieker een een stampende powerpop draai met een bluesy geluid. Ondanks de bootleg-achtige geluidskwaliteit klinkt Wild About You Baby als een lekkere primitieve bluesshuffle met gierend slidewerk. Animal Lover is dan weer een Cars-achtig powerpop nummer. Een simpel edoch (!) aanstekelijk nummer. De cover van Nutbush City Limits werd opgedragen aan Tina Turner en klinkt in deze live uitvoering als een genadeloos opgevoerde rocker. Hierna gaat Webb op de rockabilly toer met High Rollin’. Een luchtige rocker met flinke countrytik en spetterend twangend gitaarwerk. Catbird Seat is een felle rocker met een haast garagerock-achtige rauwheid. Hey Mae werd geschreven door Rusty & Doug Kershaw en het is dan ook niet verrassend dat er hier sprake is van een loom boppend countrybilly nummer. Revenooer Man werd geschreven door Johnny Paycheck en opgenomen door countrygigant George Jones. Bij Webb klinkt dit nummer als een lekker swingend rockabilly nummer. Is This All There Is is een powerpop nummer, dat ergens tussen The Searchers en The Rubinoos in past. Als afsluiter krijg je van Webb een uitzinnige rockende live uitvoering van de Little Richard klassieker Lucille.

Als je gek bent van powerpop, Moon Martin, The Rubinoos of Rockpile of gewoon van prima rockende muziek houdt, moet je dit album zeker eens een luisterbeurt geven.

01. Make That Move
02. New Day