Recensie: Waydown Wailers – Backland Blues

Waydown Wailers – Backland Blues
Format: CD – Digital / Label: Woodstock Records
Releasedatum: 25 mei 2018

Als de term “outlaw jam” staat voor een mix van blues en country dan heeft de band  Waydown Wailers gekozen voor een juiste omschrijving van hun muziek. De band komt uit Canton, New York. Canton is een zogeheten achterland van New York, vandaar ook de titel “Backland Blues”.
Leden van de band zijn David Parker (zang, gitaar), Christian Parker (gitaar), Connor Pelkey (bas) en Michael “Scruffy” Scriminger (drums). De mannen zijn vooral beïnvloed door The Grateful Dead en The Allman Brothers Band maar ze zijn ook niet vies van Americana en country. Het is vooral het gitaarspel van de beide broers Parker dat er op dit album uitspringt. Er wordt menig gitaarduel uitgevochten door de broers en meestal op een messcherpe manier.

Dat is te horen in de opener Back Door Woman Blues. Een ontspannen rockende shuffle met hard snijdend gitaarwerk. Het was even wennen aan de hoge zang, die in eerste instantie te weinig rauw klonk voor dit soort muziek. In dit nummer zitten zowel Allman Brothers (het gitaarwerk!) en Grateful Dead (het ontspannen geluid!) invloeden. I Want Your Soul opent met messcherp slidewerk en gaat als Black Crowes-achtige rocker door met een rauw geluid. Hier begint de zang al te wennen en komt er al wat rauwheid in. De Elmore James klassieker Done Somebody Wrong krijgt een stampende uitvoering met continu aanwezig gierend gitaarwerk. Another Bump In The Road is een duidelijk mengsel van boogie en country. Dus kunnen we spreken van een Southern rock boogie (uit New York!). Ontspannen swingend met een hoog Grateful Dead gehalte. In No Mercy begeeft de band zich op het funky bluesrock gebied. Loom swingend met een duidelijk Black Crowes geluid. De cover van het Larry Williams nummer Dizzy Miss Lizzy benadert de uitvoering van The Beatles zonder daar veel eigens aan toe te voegen. In de Americana rocker Every Passing Mile zijn de invloeden van zowel Tom Petty als The Marshall Tucker Band duidelijk hoorbaar. Tom Petty invloeden zijn ook te vinden in het meer country gerichte Somewhere In The Middle. De rauwe bluesshuffle I’m On The Hunt is een loom stuwend nummer met scheurende gitaren. De feestelijk pompende Southern rock shuffle State Of The Union wordt gevoed door de dwingend roffelende drums en heeft een onverwachte funky reggae wending.
Het album wordt afgesloten door een ontspannen schuifelende cover van het Byrds nummer Lover Of The Bayou.

Hoewel de kwaliteit van de nummers op dit album nog iets te veel schommelt, is hier toch sprake van een aangenaam album, dat ergens tussen de bluesrock en Southern rock in zit.

01. Back Door Woman Blues