Recensie: Voodoo Ramble – That’s Why

Voodoo Ramble – That’s Why
Releasedatum: 1 september 2018

Dat er blues over de gehele wereld gespeeld wordt is geen geheim. Voodoo Ramble is een bluesrock band uit Kroatië en opgericht in 2010. ‘That’s Why’ is Voodoo Ramble’s tweede album. Voodoo Ramble bestaat uit Boris Zamba – vocals, gitaar, Samuel Kokanović – basgitaar en– Drums. Zo’n acht jaar timmeren zij dus al aan de weg en zijn redelijk succesvol. Zo wonnen zij de Kroatische Blues Challenge en namen ze deel aan de 30th International Blues Challenge in Memphis en European Blues Challenge in 2014.

De bluesrock die zij spelen heeft niet een eigen stempel, het is een mengelmoes van allerlei blues stijlen. Is dat erg?, ik denk het niet. De blues die gespeeld wordt is van een goed niveau en die variatie aan stijlen klinkt ook wel verfrissend. Of het nu vette blues stampers zijn, Chicago, Memphis blues of een stukje Southern rock. Ook herken je grootmeesters zoals Joe Bonamassa en Gary Moore in deze mengelmoes die klinkt als een klok en lekker swingt.
Boris Zamba is een goede zanger en dito gitarist, knisperende fijne solo’s legt hij in de nummers neer. Vanaf de openingstrack That’s Why tot The New Day, vette solo’s in goed uitgewerkte nummers. That’s Why, de openingstrack start met laag getuned gitaarwerk waarna de ritme sectie invalt, met een midden stuk waar Boris er een vette slide in knalt. I’ll Never Be Your Man, zelfde laken en pak. Lekkere vette blues rock, met dito gitaarwerk, de afwisseling met akoestisch werk geeft de song een extra laag. Raise Your Hand, is van een heel andere soort. She’s You Women duidelijk geïnspireerd op Gary Moore, terwijl Joe Bonamassa om de hoek komt kijken bij hun versie van Just Got Paid Today het lijkt erg veel op Joe Bonamassa’s versie alleen de tekst wijkt hier en daar wat af.
Met het vette The Man, richt hij de pijlen op zichzelf met vol gierend gitaarwerk noemt Boris het “That’s why they call me the man”, lekker nummer. You Know is dan weer geheel anders, deze Memphis soultrack is niet onverdienstelijk maar geef mij maar het scheurwerk zoals in de slottrack The New Day. Dit is  dan weer een ode aan Joe Satriani.

Zo brengt Voodoo Ramble een mix aan stijlen, en ik vind dat wel lekker als ik een keer niet wil kiezen. Zoals ook bands die oude nummers in een nieuw jasje stoppen, geldt, als je niets nieuws wilt creëren wat is er dan mis met het naspelen van anderen met je eigen invloeden erin, niets wat mij betreft.

01. That’s Why
02. I’ll Never Be Your Man
03. Raise Your Hand