Voltage – Up The Road (EP)
Format: CD / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 24 maart 2017

Tekst: Gerrit Schinkel

Voltage is in 2011 opgericht door frontman Dave Vermeulen. Het is een 70’s (blues)rock band uit de regio Helmond en Eindhoven. Muzikaal is de band te vergelijken met Status Quo, AC/DC, ZZ Top en Bad Company met southern-rock invloeden. Voltage begint in 2011 als coverband, en doet zo veel podiumervaring op. In 2013 begint de band met het schrijven van eigen nummers. In dat jaar verschijnt ook hun eerste EP ‘Voltage’. In 2014 komt de band met hun tweede EP ‘The Story So Far’ en in 2015 komt hun eerste album ‘Travellin’ Men’ uit. In 2016 neemt Dave Vermeulen deel aan The Voice Of Holland en met zijn aanstekelijke rockclassics en powerballads bereikt hij de tweede plaats. Voltage staat in het voorprogramma van o.a. Status Quo, John Edwards, John Coghlan en Miss Montreal en treedt op op festivals als Paaspop en de Zwarte Cross.

Vorige maand verscheen er een nieuwe EP, ‘Up The Road’. Een EP met vier nummers, mede geproduceerd door Guido Aalbers (o.a. Bertolf en Van Dik Hout).

De opener Pistol Pete is een ZZ Top-achtige stevige midtempo bluesrocker met felle gitaarsolo’s. Van dit nummer, tevens de nieuwe single, is door animator Gisel-Jo een geinige videoclip gemaakt. Het titelnummer Up The Road is een powerballad met melodieus gitaarwerk en gedreven zang van Dave Vermeulen. Dat Voltage zijn inspiratie ook haalt bij Status Quo is duidelijk te horen in de ruige boogie  Dirty Harry’s Jukejoint, met felle gitaarsolo’s en een doordenderende ritmesectie. De vorige single Matchbox heeft een hoog AC/DC gehalte, jachtig drumwerk, uitbundige zang, mooi helder gitaarwerk in het rustigere middelgedeelte en weer een bruisend rockend einde.

‘Up The Road’ geeft een goede indruk van de energieke mix van blues- en southern-rock die Voltage te bieden heeft. De EP duurt nog geen kwartier, maar als dit de voorbode is van een nieuw volledig album, dan kijk ik daar naar uit.

01. Pistol Pete
02. Up The Road
03. Dirty Harry’s Jukejoint