Vollek! – Koloniekakkers
Format: CD / Label: Marista Records
Releasedatum: 18 oktober 2018

In de tweede helft van de 70-er jaren maakte de Nederlandse folk een onverwachte opleving door. Schijnbaar vanuit het niets werd deze muzikale stroming ineens behoorlijk populair met de band Fungus als bekendste exponent. Deze opleving duurde een paar jaar waarna de Nederfolk weer langzaam in de obscuriteit verdween.

De Drentse band Vollek! probeert daar wat aan te doen met hun nieuwste album. Een album, dat gaat over de “strafkolonie” Veenhuizen. Veenhuizen was een in 1822 gestichte zogenaamde “dwangkolonie” waarin paupers zaten, die uit de goot waren gehaald en daar te werk werden gesteld om in hun levensbehoefte te kunnen voorzien. Later werd Veenhuizen meer bekend als gevangenis waar menige dronkenlap en boef tijd “mocht” doorbrengen.

Vollek! is in feite een doorstart van de band de Provaaiders en bestaat uit Freddie van der Beek (zang, harmonica, gitaar, kazoo), diens broer Jaap (drums, zang), Theo Platje (viool, contrabas, zang) en Ben Logher (gitaar, bas). Muzikanten met roots in bands als Scherp Zand en Roan.
Op hun album staan twaalf Nederlandstalige nummers waarin de folk vermengd wordt met country, jugband music en blues.

Tekstueel is dit album zeer sterk. Je krijgt door de teksten een goed beeld van de kolonie en diens bewoners. Muzikaal, en dan met name productioneel, klinkt het niet altijd even overtuigend. In sommige nummers klinkt het geluid van de band, met name de drums, wat aan de slappe kant.

Het album opent met Het Pauperparadijs waarin een beeld wordt geschetst van de dwangkolonie. Een loom deinend folkrock nummer waarin je, door de Nederlandstalige teksten, niet aan een vergelijking met Fungus kan ontkomen. De fraai huilende viool speelt hier, en op het hele album, een hoofdrol. In de warme ballad Koloniekakkers wordt op treffende wijze het dorp Veenhuizen omschreven. Hier valt voor het eerst de wat slappe productie op.
Rondje Fochteloerveen is een opgewekte folkswinger met de harmonica en viool in de vrolijke hoofdrollen. Qua sfeer doet dit nummer aan het werk van McGuinness-Flint denken. Geef Mijn Liefde Aan Roos is een dramatische ballad met een wrange tekst over een stervende, net vrij gelaten, Veenhuizen gevangene. Ook het deinende Bleke Bertus gaat over een Veenhuizen “klant”. Zo aan de tekst te horen een regelmatige klant.
Als Ik Moet Dienstverlenen is een luchtige swinger met een jugbandmusic geluid en handelt over de plezierige dienstverleningsstraf. Door het gebruik van de harmonica duiken er in De Poort Van Bergveen wat folky Bob Dylan invloeden op in een wederom deinend nummer. Hij Is In De Bajes Nou is een nummer, dat is voorzien van een sprankelende elektrische gitaar waarin Freddie ineens aan het jodelen slaat!
Grutte Pierhandelt over de Friese legende Grote Pier, die er destijds lustig op los moordde en die enthousiast door de band bezongen wordt. De luchtige swinger Ik Ben Een Vagebond heeft een licht rockabilly geluid en gaat over een vaderlands soort Robin Hood. Het geluid van het oude Sun werk van Johnny Cash is te horen in Boevenbus Blues. En dat is niet zo vreemd aangezien het hier om een cover gaat van diens “San Quentin” gaat. Hetzelfde Cash geluid is nog aanwezig in de afsluiter Veenhuizen.

Vollek! heeft een sympathiek album afgeleverd waarop een prima beeld van Veenhuizen wordt geschetst maar dat door de wat slappe productie helaas niet helemaal uit de verf komt.

01. Het Pauperparadijs
02. Koloniekakkers