Vintage Dutch
In My Own Voice

Datum Release: Oktober 2021
Label: Concerto Records

Vintage Dutch –  In My Own Voice (album cover)

De nummers lagen al klaar, er was al zelfs een en ander opgenomen in de studio maar er ontbrak nog één belangrijk dingetje. Toen Paul Jonker als bandlid van The Tibbs bezig was met audities omdat de zangeres was vertrokken, stond hij daar plotseling oog in oog met Kim Berger. Hij wist meteen dat dit de juiste persoon was voor zijn eigen band Vintage Dutch, eerder gestart als project waarin hij alle muzikale ideeën kwijt kon die niet direct in The Tibbs pasten. Op het onlangs uitgebrachte ‘My Own Voice’ komen in twaalf tracks het merendeel van die uitgewerkte ideeën voorbij waarbij hij zich laat omringen door een stel bevriende en bovenal zeer bekwame muzikanten.

Tekst: Jeroen Bakker

De klik tussen de twee betekende tevens dat er gezocht kon worden naar een eigen identiteit. Berger bleek over de nodige creativiteit te beschikken en vormde met haar teksten en melodielijnen een prima aanvulling op de ideeën van Jonker. Met enkele geweldige muzikanten uit heel Noord-Holland was hij al behoorlijk goed op weg maar dit najaar is het eindelijk zo ver en presenteert Vintage Dutch het eerste album.

Met een werkelijk prachtig gearrangeerde instrumental wordt ‘In My Own Voice’ geopend. ‘Break It Down’ bevat meeslepend spacy toetsenwerk dat in goede banen wordt geleid door de ultrastrakke ritmesectie. Vervolgens is daar een eerste kennismaking met eerdergenoemde zangeres die in het swingende ‘To The Max’! terug gaat naar de beste dagen van de Northern Soul. Zoveel jaren later klinkt deze variant, laten we het Noord-Hollandse Soul noemen, nog steeds zeer aangenaam. Berger zingt zowel ontspannen als uitdagend en blijkt niet heel moeite te hebben om de aandacht op zich gevestigd te houden. Fijn ook wanneer een zangeres een intieme sfeer weet te creëeren waarbij je als luisteraar het gevoel krijgt dat ze het alleen voor jou doet.

De warme vocalen van het bluesy ‘Just Feel This Way’ en het opgewekte ‘Just Me’ zijn ingetogen en worden door de band op de juiste manier van een authentieke sfeer voorzien. Alsof het hier een moderne versie van de Hi Rhythm Section betreft. Dat het een geheel organisch gebeuren is geworden spreekt voor zich. Zo wordt er indien mogelijk wat koperwerk toegevoegd zoals te horen is in het instrumentale ‘It Must Be Love’.

Met een in Memphis Soul verpakte bewerking van ’99 Lbs’, All put together in a fine brown frame, geschreven door Don Bryant en bekend geworden in de uitvoering van Ann Peebles, wordt naar het zuiden afgedaald en krijgt de zangeres alle ruimte om een meer uitbundige kant van zichzelf te laten horen. Met groot gemak manoevreert zij zich zo door diverse soul-, jazz- en funk-gerelateerde genres waarbij zij duidelijk een eigen koers vaart en wanneer het nodig is iedereen die haar dwarsboomt haar tanden laat zien om vervolgens af te sluiten met een pittige ‘Checkmate’. Wie denkt dat het hiermee eindigt vergist zich want Vintage Dutch overtuigt van de eerste tot de laatste minuut en is vastberaden om nu door te pakken.

Vintage Dutch Online : vintagedutch.com

Geen berichten gevonden.