Vince Agwada – Light Of Day
Format: CD – Digital / Label: Rocketnoodle Music
Releasedatum: 15 juli 2019

Vince Agwada is een vanuit Chicago opererende blues gitarist/producer die na acht jaar stilte rondom zijn persoon “musicwise” hier zijn derde cd presenteert. De tussenliggende tijd vulde hij met optreden, produceren en het jureren bij vele talentenjachten waarbij hij ontegenzeggelijk inspiratie moet hebben opgedaan om ook zelf weer in de pen te klimmen.
Op dit derde werkstuk schreef hij zestien nummers die daar getuige van zijn. Een gevarieerde plaat, maar het merendeel zijn stevige op fijn gitaarwerk leunende blues songs. Bij het luisteren hiervan moest ik me meermaals overtuigen of ik niet naar Eric Gales aan het luisteren was. Zijn stem, de opbouw in zijn songs doet mij vermoeden dat de rijzende ster van Eric Gales in Europa ook in Amerika is doorgedrongen.

Is het dan alleen een clone van Eric Gales? Dat niet. Het roept alleen dat gevoel op, nummers als Blue Moon Call, Quicksand, Southbound 69 om er maar een paar te noemen. Zich bedienend van een keur aan studiomuzikanten zet Vince Agwada een cd neer vol lekker funky soulvolle blues nummers.
Zoals het funky Credit Card, een tekst waarbij iedereen zich de ellende bij kan voorstellen met een vette slide gitaar er onder. Deze slide zit ook volop in de geweldige openingstrack Two Tons Of Fun.
Je luisteraars voor je winnen en dat doe je in je openingstrack en dat is hier volop gelukt. Doortrekkend in sterke nummers als Hard Headed Woman, vol gierend gitaarwerk en gloedvolle zang, en het ronkende Blues 99.
Dat het ook anders kan bewijst Vince Agwada in de slowblues Blue Moon Calling en het mooi gearrangeerde Friend of het instrumentele hoogstandje Musthafa’s Lament. Funky, vol lekkere blazers en Vince losjes spelend met slide en zijn muzikale vrienden volop de ruimte gevend te excelleren. Tezamen met het gevoelig Angelina laat Vince Agwada horen een veelzijdige songwriter te zijn. Persoonlijk spreken de op bluesrock georiënteerde nummers mij meer aan, krakers zoals Southbound 69 vol inspirerend gitaarwerk, Quicksand even lekker scheuren op de gitaar, of de funky afsluitende titel song Light Of Day.

Vince Agwada brengt met deze cd veel variatie in een ontegenzeggelijk lekkere fijne plaat.

01. Two Tons of Fun
02. Hard-Headed Woman