Recensie: Villa Zeno – Self Made Woman

Villa Zeno – Self Made Woman

Format: CD
Label: Silvox BV
Release 4 april
2014

Tekst: Jan Marius Franzen (http://purplehaze.rtvkatwijk.nl/)

De debuut CD van Villa Zeno  “Self Made Woman” is intrigerend. De plaat klinkt vertrouwd maar is niet te categoriseren of in een hokje te plaatsen. Vele muziekstijlen (punk, blues, country, etc.) zijn kennelijk in een ‘melting pot’ gedaan en er is een uniek brouwsel ontstaan, dat doet denken aan “Piper At The Gates Of Dawn” de eerste CD van Pink Floyd met Syd Barrett. Niet dat het er qua muziek op lijkt, al zouden de laatste nummers Built en Waiting door Syd Barrett geschreven kunnen zijn, maar dat het unieke muziek is. Het creatieve brein van deze CD is echter niet Syd Barrett maar de gitarist en zanger Jonah Falke uit Ulft in de Achterhoek, een regio die wel meer goede muziek heeft voortgebracht.

De CD begint met het titelnummer “Self Made Woman”, dat gaat over travestie maar ook over de bewondering voor sterke vrouwen. Al de teksten van Jonah gaan ergens over. Ook het alternatieve liefdesliedje “Lady D” met werkelijk spectaculair vioolwerk. “King Out Of Honour” is een geweldige popsong die de zomerhit van 2014 zou moet zijn. “Home” is ook een heerlijk nummer vooral om op lange luie zomeravonden eindeloos te draaien evenals “Do-Che-Ma-Ne” met prachtige breekbare zang van Maxime Barlag, frontvrouw van Mister & Mississippi, die perfect aansluit bij de zang van Jonah. Na “Screaming J Hawkins” en “Lobos”, ook zo’n nummer ontstaan uit een mengeling van stijlen, volgt “James Brown = Dead” waarbij ik warempel wat disco invloeden meen te horen. “Bullit” is een geniaal nummer. Niet erg toegankelijk wellicht voor de mainstream luisteraar, maar een geschenk voor de muziekliefhebber, die openstaat voor wat avontuurlijker werk. De CD eindigt met het ingetogen en meeslepend gezongen “Waiting”. Je voelt de wanhoop. De emotie perfect overgebracht, net zoals op de andere 9 nummers.

Kortom: Een eigenzinnige,  zeer gevarieerde CD met alternatieve roots muziek. Een genot om naar te luisteren en te ontdekken.

Tracklist

1 Self Made Woman