Recensie: Victoria Ginty – Unfinished Business

Victoria Ginty – Unfinished Business
Format: CD / Label: Blue Door Records
Releasedatum: 1 mei 2018

Maak kennis met een relatief nieuwe soulvolle zangers uit Florida, Victoria Ginty. Zij stond ooit onder contract bij het BMG Critique label in Nashville, totdat dit label op de fles ging. Vervolgens ging Victoria volledig aan de soul en blues met haar live band Ladyhawk. Na een eerste live album is dit het tweede album van Victoria, ditmaal zonder haar band Ladyhawk. Zoals ik al vermeldde vormen de soul en de blues de hoofdmoot op dit album. Victoria heeft voor beide stijlen een zeer geschikte stem, die lekker brutaal, rauw en smachtend kan klinken.

Ze opent het album met de soulvolle bluesshuffle Unfinisehd Business in een feestelijk stijl a la Delbert McClinton. Een pompende ritmesectie, warme blazers, soulorgel, priemende gitaar en een scheursax zijn verantwoordelijk voor een nummer, dat live absoluut een knaller zal zijn. Take Me Down is een zeer indrukwekkend bluesnummer, dat opent met gospelachtige a capella zang waarna het nummer als funky blues door gaat in de beste Hi traditie over de geneugten van het gedoopt worden. In de semi-akoestische ballad Hard To Move On is het country verleden van Victoria te horen via haar smachtende zang en warm glijdende slide. De spetterende funky-blues swinger You Don’t Love Me No More opent met een “Papa’s Got A Brand New Bag”-achtig gitaar intro en gaat daarna verder in  een funky atijl a la Walter “Wofman” Washington. Every Night, Every Day is een soulvolle slowblues uit het Robert Cray straatje, dat bijna negen minuten duurt. Give It Up is daarna weer super funky met een spetterende basgitaar. Echt zo’n nummer dat tijdens een liveoptreden het publiek plat gaat krijgen. Water is een ballad met een popachtig geluid met gelukkig een bluesy gitaar om het nummer interessant te houden. Dat lukt jammer genoeg niet bij de cover van Terence Trent D’Arby’s Sign Your Name. Dit nummer krijgt een misplaatste latin behandeling. Gelukkig herstelt Victoria zich in de soulballad Lying (In Each Other’s Arms) die qua stijl aan Irma Thomas of Mavis Staples doet denken. Do Me Right is een funky pompende bluesboogie met swampie geluid en gierend gitaarwerk. Het album wordt afgesloten met de soulvolle slowblues The Blues Found Me.

Op één misstap na is hier sprake van een zeer overtuigend soulvol bluesalbum van een zeer getalenteerde soulzangeres.

01. Unfinished Business
02. Take Me Down