BAS PAARDEKOOPER AND THE BLEW CRUE – SONGS FROM ROOM 111
Format: CD / Label: Eigen Beheer / Releasedatum: 14 Juni 2014
Recensie en verslag releaseparty in Cultuurpodium Boerderij, Zoetermeer 14 Juni 2014
Het was nog even heel spannend of de deadline gehaald zou worden maar het langverwachte nieuwe album van Bas Paardekooper And the Blew Crue was precies op tijd verkrijgbaar tijdens de releaseparty in Cultuurpodium De Boerderij in Zoetermeer. Het betrof slechts een logistiek probleempje. De daadwerkelijke voltooiing van ‘Songs From Room 111’ had nog veel meer voeten in aarde…
Tekst: Jeroen Bakker / Foto’s: Bert Lek. Meer foto’s.
De vele camera’s op, naast, voor en rondom het podium staan er niet toevallig. Later dit jaar zal er een live-cd en –dvd verschijnen met een registratie van dat wat er zich vanavond gaat afspelen. Komt mooi uit aangezien het viertal zich al lange tijd kan beroepen op een uitstekende live-reputatie. Dat de band daarnaast zijn zaakjes op het podium prima voor elkaar heeft is dan ook geen geheim meer maar bij beluistering van ‘Songs From Room 111’ blijkt dat er in de studio ook niets aan het toeval is overgelaten. Voor de mastering ervan werd zelfs uitgeweken naar Abbey Road, een studio die volgens velen als beste ter wereld wordt bestempeld, waar top-engineer Sean Magee zich over de zaak ging ontfermen.
Het resultaat mag er zijn. Nog niet eerder lieten de zanger/gitarist en zijn partners in crime zich van een dusdanige veelzijdige kant horen. Knap als je bedenkt dat op het laatste moment wegens brand moest worden uitgeweken naar een andere studiolocatie en één van de bandleden het verlies van een dierbare te verwerken kreeg.
De openingstrack van het album is een stevige rocker die, mede door het toetsenwerk van Wouter Hoek, veel gelijkenissen vertoont met het vroegere werk van Deep Purple maar daarnaast van een glashelder en eigentijds geluid is voorzien.
In De Boerderij zien vele bekenden, vrienden, vage vrienden en andere bezoekers hoe ‘Room 111’ als opener van de live-set eveneens een geschikte keuze is. Voor zover het nog nodig mocht zijn biedt het de gehele band tevens de mogelijkheid om even lekker warm te draaien.
In ‘You Don’t Have To Beg No More’ horen we Paardekooper van zijn sociaal bewogen kant in een zelfgeschreven song over een overleden straatmuzikant in Den Haag.
Over zijn kwaliteiten als gitarist is al genoeg gezegd maar ook als vocalist blijkt de bandleider zich het afgelopen jaar sterk te hebben ontwikkeld. In de krachtige uithalen is zelfs een zelfde timbre te bespeuren dat we eerder al eens bij Walter Trout meenden waar te nemen.
De verrassing voor velen zit hem in het feit dat er zich binnen The Blew Crue nog een geweldige zanger bevindt. Zagen we Wouter Hoek al eens achter de mircofoon op het vorige album ‘Broken Heart For Sale’, nu is het naast de relaxte jazz van ‘Angel Walk With Me’, een pakkende ‘When I Come Around’, waarmee de band de rock en blues voor even achterwege laat maar een prettig popgeluid laat horen waarin uiteraard de gitaarsolo niet ontbreekt. Regelmatig worden er op ‘Songs’ ook vocale bijdragen geleverd door de andere twee leden van de Crue.
Gevoelige blues is er in ‘Why A Man Needs A Woman’ en ‘Nothing Lasts Forever’, een hartverscheurend verhaal dat moeiteloos in het oeuvre van Walter Trout zou passen. Door de schitterende combi van gitaar- en toetsenpartijen zou je bijna aan de niet onbelangrijke rol van de ritmetandem voorbijgaan. De ingetogen maar zeer subtiele bas en drums die hier Hoek en Paardekooper begeleiden zorgen er voor dat deze composities tot de hoogtepunten van het album behoren en een vaste plaats in de setlijst verdienen.
“De vele optredens in binnen- en buitenland zijn natuurlijk te gek maar er zijn regelmatig momenten dat je even naar thuis verlangt”, aldus Paardekooper voordat hij ‘Another Day On The Road’ inzet. Een prettige rechttoe rechtaan bluestrack met ruimte voor honkytonkpiano doet het altijd goed op het podium.
Heel even verandert De Boerderij in een gezellige huiskamer tijdens een akoestische set met ‘Jimi (Same Eyes As Mine)’ en ‘Hometown’, terwijl vader Paardekooper een gastoptreden verzorgt met zijn accordeon. Hilarisch is het moment waarop het podium weer in gereedheid wordt gebracht voor een versterkt vervolg terwijl hij onverstoorbaar zijn momenten in de spotlights tot een goed einde brengt. Met vervolgens live-krakers als ‘Stranger To The Blues’ en ‘Her Silent Cries’ op het repertoire lijkt het iedere keer weer te lukken om de zaal plat te krijgen maar kunnen we na vanavond concluderen dat het nieuwe ‘Songs From Room 111’-materiaal niet alleen naadloos in de set past maar bovenal een waardevolle en gevarieerde aanvulling oplevert. Het lef dat is getoond door nog wel eens van het bluespad af te wijken of zelfs een heel andere afslag te nemen, zou nog wel eens tot mooie dingen in de toekomst kunnen leiden.
Tracklist:
1. Room 111
2. You Don’t Have To Beg No More
3. Angel Walk With Me
4. Just Say I Do
5. Lose The Blues
6. Nothing Lasts Forever
7. When I Come Around
8. Another Day On The Road
9. Why A Man Needs A Woman
Website artiest: www.baspaardekooper.nl
Toppie Mannûh, frrai verwoord & vastgelegd,…
Prachtige recensie + foto´s en ik kan het weten want ik was er bij en heb ontzettend genoten op mijn barkruk, TOPBAND!!!
meesterlijke avond gehad, deze mannen, gaan het naar al eerdere verwachting van mijn kant, toch ECHT maken binnen een heel breed rijkende muziekscene
prachtig verslag, prachtige foto’s!
Anke Mensink