Recensie: Vaudeville Etiquette – Divisions

Vaudeville Etiquette – Divisions
Format: CD – Digital / Label: Sunyata Records
Releasedatum: 6 juli 2018

Tekst: Fons Delemarre

Soms zet de naam van een band je op het verkeerde been én het goede spoor tegelijk. Neem nou Vaudeville Etiquette. Klinkt als een vintage-achtige band, die ouderwets-achtige, New Orleans georiënteerde muziek maakt. Zal wel lijken op/klinken als Blue Moon Marquee, Meschiaya Lake en de Dizzy Birds. Niets van dat alles.
De naam is gekozen bij gebrek aan beter en is de titel van een of andere oude film. Bradley Laina en Tayler Lynn adopteerden de naam toen ze nog geen band –laat staan een naam- hadden, maar wél gevraagd werden ergens te komen spelen.

Met een naam en een maandje repeteren was het gefikst en in juni 2014 verscheen hun debuutalbum ‘Debutantes & Dealers’. Dat album bestond eigenlijk uit twee gecombineerde EP’s (Debutants’ en ‘Dealers’) Zo bezien is het niet verwonderlijk dat er nu wéér een EP ligt: ‘Divisions’. Het is tamelijk lastig de muziek van Vaudeville Etiquette te duiden. Maar gezien het feit dat ‘oerleden’ Laina en Lynn beiden groot liefhebbers zijn van het zeer gevarieerde Stonesalbum ’Exile On Mainstreet’, is het niet verwonderlijk dat iemand ergens opmerkte: “Denk bij de muziek van Vaudeville Etiquette maar aan een mix van Stevie Nicks en Ryan Adams, gecombineerd met een forse scheut Allman Brothers”. Veel verschillende muzikale invloeden, dus, bij Vaudeville Etiquette. Een andere omschrijving zou kunnen zijn:Vaudeville Etiquette maakt fraai verzorgde, stevig popmuziek, met nadruk op mooie samenzang en flink wat gitaarwerk. De producer van het album (Bradley Laina) heeft in het openingsnummer Divisions, een forse dosis galm over het geheel gelegd. Goed gedaan, maar je moet er van houden. Zelf hoor ik liever een nummer als het bedwelmende Swamp Witch, met uitgekleed en hard gitaarwerk a la Crazy Horse.

‘Divisions’ is een interessante, zeer verzorgde en gevarieerde EP (4 nummers) voor mensen die van vakkundig gemaakte, behoorlijk forse popliedjes houden.

01. Divisions
02. Ontario