Recensie: Various Artists – Sing It High, Sing It Low: Tumbleweed Records 1971-1973

Various Artists – Sing It High, Sing It Low: Tumbleweed Records 1971-1973
Format: Vinyl – LP / Label: Light In The Attic Records
Releasedatum: 3 maart 2017

In 1971 werd het Tumbleweed label gestart door producers Larry Ray en Bill Szymczyk. De laatste was al redelijk bekend als producer van onder andere B.B. King. Beide mannen waren zeer ontevreden over de muziek business en wilden zelf een artiestenstal onder hun eigen vleugels nemen. Ze kozen er voor om een aantal onbekende artiesten te tekenen samen met wat meer gevestigde namen. Hun avontuur met het label duurde slechts twee jaar. Gebrek aan airplay en slechte distributie nekte het label al snel.
Bill Szymczyk zou later wereldroem vergaren als producer van the Eagles en Larry Ray ging verder als country & western producer.

Nu is er dus een verzamelaar met een overzicht van de ariesten van het Tumbleweed label. En het is toch eeuwig zonde dat dit label al zo snel van de aardbodem verdween want de nummers op deze verzamelaar zijn allemaal van zeer hoge kwaliteit.
De meest bekende artiest op dit album is zanger, gitarist Dewey Terry, die je misschien kent als een helft van het duo Don & Dewey, dat hij vormde met violist Don “Sugarcane” Harris. Op het Tumbleweed label verscheen in 1972 zijn album ‘Chief’ en van dit album staan twee nummers op deze verzamelaar. Sweet As Spring is een folkrock ballad waarin de haast Richie Havens-achtige zang van Terry opvalt. Dit rijkelijk georkestreerde nummer is zowel dromerig als opzwepend tegelijkertijd. Echt een klassenummer!
De andere track van Terry is de swingende funkrocker Do On My Feet (What I Did On The Street). Als je goed luistert hoor je lichte verwijzingen naar “Cold Sweat” van James Brown.
Michael Stanley is ook redelijk bekend. Met name in Amerika heeft hij een cult status. Zijn debuut album ‘Michael Stanley’ verscheen in 1973 op het Tumbleweed label en daarvan is het nummer Rosewood Bitters vertegenwoordigd. Een countryrock nummer met een licht funky randje. Het gitaarwerk doet denken aan het oude werk van Joe Walsh. Todd Rundgren doet trouwens mee op toetsen! De overige artiesten zijn allemaal obscuur gebleven. En als je hun nummers hoort op dit album blijft dat ongelooflijk. Danny Holien uit Minnesota bracht één album uit (‘Danny Holien’ in 1971) en verdween daarna uit het zicht. Hier is hij te horen met het folky Colorado. Qua stijl zat hij ergens tussen Tim Buckley en Nick Drake in. Dit nummer is een prachtig georkestreerd psychedelisch nummer. Verder op op dit album staat zijn tweede nummer Hick, een mid-tempo funky nummer met country invloeden.
Robb Kunkel deed de distributie voor het Tumbleweed label en bracht zelf ook een album uit (‘Abyss’ in 1972). Ook hij is met twee nummers te horen. Turn Of The Century is een jazzy singer-songwriter nummer waarin hij folkrock combineert met Raspberries-achtige powerpop. Dezelfde combinatie is te horen in de piano ballad Abyss. Met name bij deze avontuurlijk gearrangeerde nummers verbaas ik mij over het feit dat een artiest van dit kaliber zo obscuur is gebleven.
Arthur Gee was een geval apart. Deze songwriter uit Canada scheen zijn nummers alleen maar onder invloed van de LSD te kunnen schrijven. En het eindresultaat is werkelijk schitterend. Twee barokke pop nummers waarvan Sunday Sherry Beach Boys-achtige samenzang combineert met Steve Miller-achtige psychedelische rock. Zijn tweede nummer Plain Talk combineert psychedelische rock met country, compleet met kazoo en fiddle. Dit nummer ontaardt in een kolkende psychedelische jam.
Tot slot staat er nog één nummer van Pete McCabe uit Denver op dit album. Hij bracht in 1973 het album ‘The Man Who Ate The Plant’ uit waarop hij werd bijgestaan door klasse muzikanten als drummer Jim Keltner en bassist Chuck Rainey. Van dat album is de fragiele countryrock ballad Late Letter te horen. Een zwevend nummer dat door de prachtige orkestratie aan het werk van David Ackles doet denken.

Prima dat er nu een overzicht is van de getalenteerde artiesten van het veel te snel verdwenen Tumbleweed label. Hopelijk ligt er nog meer materiaal in de archieven.

01. Danny Holien:Colorado
02. Dewey Terry:Sweet As Spring