Recensie: Various Artists – Memphis Rent Party – The Blues, Rock & Soul

Various Artists – Memphis Rent Party – The Blues, Rock & Soul
Format: Vinyl LP / Label: Fat Possum Records
Releasedatum: 9 maart 2018

Dit album is de soundtrack van het gelijknamige boek van Robert Gordon. Een boek waarin de muziekscene van Memphis beschreven wordt met al zijn uitwassen. En de bluesmuziek speelt daar een zeer grote rol in. En dan heb ik het niet over de moderne gladgestreken blues maar over de rauwe blues. Het Fat Possum label uit Oxford, Mississippi, is een label dat in 1992 werd opgericht uit protest tegen de, in hun ogen, totaal gladgestreken bluesmuziek die ze steeds maar hoorden. Het label bracht een aantal bluesveteranen op het label en liet die albums opnemen met moderne muzikanten. Het resultaat was vaak erg verrassend, erg rauw en soms tegen waanzin aanhangend. De doorbraak voor het label kwam met het album ‘A Ass Pocket Of Whiskey’  van R.L. Burnside & The Jon Spencer Blues Explosion.

De nummers op deze verzamelaar geven een prima beeld van de veelzijdigheid op dit label. Een groot aantal artiesten op dit album is al niet meer onder ons.

Zo overleed Jerry Mcgill in 2013. Hij was een gitarist en singer-songwriter, die schreef voor en gitaar speelde bij Waylon Jennings. Op dit album is hij te horen met een nummer van Guy Clark, Desperados Waiting For A Train. In zijn versie klint dit nummer zeer desolaat met een weird productie die soms tegen apocalyptische bombast aan hangt. Luther Dickinson is bekend als lid van zowel The North Mississippi Allstars als The Black Crowes. Je hoort hem hier in duet met zangeres Sharde Thomas, die weer samen met Luther in de band The Wandering zit. In het van o.a. Foghat bekende Chevrolet bewijzen ze dat er voor een rauwe broeierige shuffle niet meer nodig is dan bonkende drums, een rauwe slide, zang en een fluit (!). De zang van Luther is aan de luie kant en contrasteert mooi met de kirrende zang van Sharde.
De liveopname van Junior Kimbrough’s All Night Long klinkt rauwer dan rauw. Een zeer primitieve boogie, die ontdaan is van alle franje en drijft op Junior’s krachtige zang en keiharde gitar. Delta blues gigant Furry Lewis is te horen met het uit 1927 stammende Why Don’t You Come Home Blues met zinderende bottleneck werk.
Gitarist Calvin Newborn is van oorsprong een jazzgitarist, die o.a. in het Sun Ra Arkestra speelde. Zijn Frame For The Blues is een cover van het Maynard Ferguson Orchestra uit 1967 en klinkt hier als cocktail blues met een nachtclub jazz geluid waarin zijn romige spel de hoofdrol steelt. Alex Chilton, voorheen bekend van zijn werk in bands als The Box Tops en Big Star, is te horen in een rammelende priitieve garagerock versie van het Slickers nummer Johnny Too Bad. Jerry Lee Lewis is in topvorm in Harbor Lights waarin hij ouderwets rockend zijn piano geselt. The Fieldstones is een waanzinnige bluesband uit Memphis. De zanger heeft Johnny Adams achtige kwaliteiten en wordt in het bootleg-achtige Little Bluebird begeleid door een constant valsspelende band, Bizar!!!
Al even bizar zijn The Panther Burns, de band van Tav Falco, waarin Alex Chilton ook regelmatig te gast was. In de totaal ontspoorde gekte van Drop Your Mask gaan rockabilly, blues en tango een idioot huwelijk aan. Mose Vinson, een blues en jazzpianist uit Holly Springs, Mississippi, levert een heerlijk intiem swingende pianoboogie af  in Same Thing On My Mind met een stem, die op volle tornadokracht te horen is. Charlie Feathers was een rockabilly en countrylegende, die ook al uit Holly Springs kwam. Hij is te horen met het lui wiegende countrynummer Defrost Your Heart.
Tot slot hoor je de legendarische producer Jim Dickinson, vader van de al eerder genoemde Luther Dickinson, met een cover van het North Mississippi Allstars nummer I’d Love To Be A Hippie. Hij maakt er een zeer eigenzinnige versie van. Raiuw, vunzig, waanzinnig met knetterend, soms rete vals, gitaarwerk.

Deze verzamelaar geeft een prima beeld van de zeer eigenzinnige muziekscene van Memphis waarin eigenzinnigheid, gekte en rauwheid hand in hand gaan.

01. Jerry Mcgill: Desperados Waiting For A Train
02. Luther Dickinson & Sharde Thomas: Chevrolet