Recensie: Various Artists – Down & Wired 3 – A Dose Of Psychedelic Funk & Blue-Eyed Soul

Various Artists – Down & Wired 3 – A Dose Of Psychedelic Funk & Blue-Eyed Soul
Format: Vinyl – LP / Label: Perfect Toy Records
Releasedatum: 1 juni 2017

Het Perfect Toy label uit Duitsland wordt gerund door DJ Marcus Hacker en is er in gespecialiseerd om allerlei obscure pareltjes op het gebied van soul, funk en blues op te duikelen om ze vervolgens voor ons op verzamelaars als deze te zetten. Deel 3 uit de ‘Down & Wired’ serie heeft weer wat onbekende bands en artiesten voor ons klaar staan.

Het begint gelijk al goed met I Chose To Sing The Blues door de Nieuwzeelandse band the Revival. Leuk feitje hierbij is dat de bassist van die band, ene Rod Coe, in 1976 het debuutalbum van de legendarische punk band the Saints produceerde. The Revival levert hier een losjes funkende track af met vette blazers, rauwe zang, een bluesy gitaar en soulvol orgel. Bij mij schoot de band Pacific Gas & Electric, uit een ver verleden, in gedachten. Vervolgens krijgen we een instrumentaal funk nummer, Motherless Child, van de Duitse band Take 5 & 2 uit Bonn. Het nummer swingt losjes maar de groove wordt om zeep genholpen door een, voor mij, totaal overbodige break.
Heather Black levert één van de hoogtepunten van dit album af. De spetterende funker Come On And Get It, een cover van een nummer van de Third Avenue Blues Band. Ondanks het waanzinnig hoge tempo blijven de grooves net zo strak als…uhhh.. mijn broek. The Turks uit North Carolina wagen zich aan een cover van Jimi Hendrix’s Fire. Deze cover klinkt solide, mede door de zware fuzz sound van de gitaar, maar haalt het (natuurlijk) niet bij het origineel.
Nog een cover! Dit keer van Bob & Earl’s “Harlem Shuffle” door de Satans. Hun rammelende garagepunk uitvoering is charmant, niet meer dan dat. De tieners van de band The Aftermath zijn verantwoordelijk voor hoogtepunt nummer 2 van dit album. Hun cover van Junior Wells’ Messin’ With The Kid krijgt een lekker funky groovende uitvoering, compleet met splijtende gitaarsolo.
Nog een hoogtepunt!! De mix van orgel soul en psychedelica in het nummer Mind Machine van de band Hunger uit Portland, Oregon. Run To Mama Blues van Noel Owen is een rauw nummer vol fuzz gitaar en een geluid dat in de buurt komt van Funkadelic.
De absolute kraker van dit album komt van de Sancho Bros. Band. Deze Amerikaanse band leveren een waanzinnig snel, swingend nummer af, Red Wine, waarin de gitaar, trompet en orgel de strijd met elkaar aan gaan.
Amor van de band Saints & Sinners is overduidelijk beinvloed door het oude Santana geluid. Het is gewoon eng om te horen hoe het geluid van de gitarist lijkt op dat van Carlos Santana. Jammer genoeg wordt het album afgesloten door de minste track. De Amerikaanse band Pump komt in het nummer Pappy’s Rug niet verder dan een nikserige funky instrumental met stroeve grooves.

Ik heb mij weer kostelijk vermaakt met dit swingende album. Deel vier uit deze serie komt er binnenkort aan!

01. The Revival:I Chose To Sing The Blues
02. Take 5 & 2:Motherless Child