Various Artists – Doing The Natural Thing 2 – Mo` Psychedelic-Country-Garage-Soul And Shaking R &B Obscurities
Format: Vinyl LP / Label: Perfect Toy Records
Releasedatum: 14 februari 2019

Het soort compilatiealbums waar ik van houd zijn de albums waarop nog nooit eerder verschenen werk staat of nummers van artiesten/bands, die dermate obscuur zijn dat je niets of vrijwel niets van ze kan vinden. Als je daar dan nummers van tegenkomt op een compilatie waan je jezelf een soort muzikale archeoloog, die een aantal onontdekte muzikale parels heeft gevonden.
En dat soort parels kom je tegen op de nieuwste compilatie van het Duitse Perfect Toy label. Twaalf nummers, die uiteenlopen van garagerock tot blues uit de 60’s en 70’s.

De opener van de compilatie is in ieder geval hilarisch te noemen. De obscure garagerock band The Corruptors probeert krampachtig om het James Brown nummer I Feel Good om te zetten in een garagerock geluid. Het resultaat is een rauwe smerige cover met nerveuze stroeve breaks en een zanger die wanhopig zijn best doet om als James Brown te klinken en daarbij zijn stembanden vreselijk forceert. Dit nummer verscheen in 1968 als single op het Coconut Groove label.
Ook Girl Of Mine van The Soul Trippers is een garagerock nummer maar dan eentje die meer in de 60’s soulhoek zit. Compleet met Steve Cropper-achtig gitaarwerk. Ook dit nummer was een single in 1966 en van één bandlid, John Delise, is bekend dat hij later toe zou treden tot de (Amerikaanse) Outsiders.
L.A. Jones bracht in 1969 de single “Doin’ Your Natural Thing” uit op het Cyclone label en de B-kant van die single, I’m Movin’ On is hier te horen. Een funky psychedelisch instrumentaal soulnummer met een hard en ranzig klinkende wah-wah. De psychedelische folkrock van What Have I Got Of My Own van Gary Graham zit overduidelijk in de richting van Arthur Lee’s Love. Een aantrekkelijk sprankelend nummer met een broeierige harmonica.
Mighty Mike Davis komt met een cover van All American Boy, dat een nummer uit 1958 blijkt te zijn van Bill Parsons & His Orchestra. Bij Mighty Mike klinkt het als een vunzig garagerocknummer met een donker zoemende fuzzbas en priemende gitaar waarover Mike op een uiterst “coole” wijze zijn teksten voordraagt. Bitter Creek’s Movin’ is een countryrock nummer van een prima kwaliteit waarin je invloeden als The Byrds, America en the Flying Burrito Brothers tegenkomt.
Lucky Evans, ook bekend als Lucky “Lopez” Evans, was een blueszanger uit Estabuchie, Mississippi, die in 2004 overleed. Hij is te horen met het uit 1984 stammende The Hunter. Een rauw bluesnummer, die door het doorleefde stemgeluid van Evans flink aan Howlin’ Wolf doet denken.
Een goed voorbeeld van een onontdekte muzikale parel is B.C. Worman’s Pull Me Up. Een zeer apart nummer met complexe Beefheart-achtige gitaarpartijen in een loom, swampy, J.J. Cale achtig sfeertje terwijl B.C.’s zang aan Allen Toussaint doet denken. Een andere parel op dit album is Goober MyersNarrow Road (Coming Home). Zijn stem doet aan James Taylor denken maar dan hier in een dromerig groovend soulrock nummer.
Larry Van Barriger’s I See A Picture zit vervolgens weer in de Love-achtige folkrock hoek. The One Thing van Judy Hunt combineert hoekig swingende soul met de krachtige countrystem van Judy. Het lui groovende instrumentale Sleepy van Woody Wayne klinkt “Suspicious Minds”-achtig met een ontspannen sprankelende countrygitarist die het wah-wah pedaal ontdekt heeft.

Het graven naar onontdekte muzikale parels heeft in het geval van deze compilatie weer een groot aantal prachtige nieuwe ontdekkingen opgeleverd.

01. The Corruptors: I Feel Good
02. The Soul Trippers: Girl Of Mine