Various Artists – Cumbia Beat Volume 3
Format: 2LP – CD / Label: Vampi Soul Records
Releasedatum: 29 maart 2019

Deel 3 uit de ‘Cumbia Beat’ serie is verschenen!!! En wel op een dubbelalbum op ouderwets vinyl en op cd.

Voor wie geen idee heeft wat “Cubia Beat” is, even een korte uitleg. Cumbia is dansmuziek, die oorspronkelijk uit Colombia komt en met invloeden uit de 60’s beatmuziek vermengd werd tot “Cumbia Beat”, een stijl die met name in Peru erg aansloeg.
Op deze dubbelaar staan eenentwintig voorbeelden. Het ene voorbeeld wat duidelijker dan de andere maar allemaal zeer obscuur en onbekend voor onze Hollandse oren.

De opener El Saltamontes van SilvestreMontez y sus Guantanameros is een goed voorbeeld. Een instrumental met de elektrische gitaar in de hoofdrol, begeleid door een woud van swingende Latijns Amerikaanse percussie. In Lamento Del Cóndor van Los Cóndores Del Cusco klinkt het gitaarwerk ietsjes rauwer en is een lekker lullig klinkend bubblegum orgeltje te horen. En uiteraard weer die onweerstaanbaar swingende percussie.
Die swing wordt nog intenser in de pure latin van La Manzanita van Los Gitanos. Een nummer met zang en (nauwelijks hoorbare) blazers. De surfmuziek doet heel voorzichtig zijn intrede in DescargaOriental van Los Orientales de Paramonga. Een instrumental waarin het gitaarspel ook duidelijk door een band als The Ventures is beinvloed. Voorzichtige beatinvloeden zijn te horen in de salsa swingerLa Espumita Del Rio van Los Casmenos.
Als je goed luistert hoor je in het heerlijk loom deinende El Forastero van Los 5 Palomillas een haast Afrikaans aandoende melodie, begeleid door vrolijke blazers. Uiterst geschikt voor een loom dansje op de dansvloer is de ballad Sueno Hippie van Los Beta 5 waarin het sprankelende gitaargeluid opvalt. Hippie invloeden ben ik niet tegen gekomen. De beat invloeden zijn ver te zoeken in de swingende salsa van Girasoleando van Los Girasoles. In Cumbia Del Puerlo van Los Demonios Del Mantaro is van alles te horen. Mexicaanse muziek, Latijns Amerikaanse swing en zelfs Braziliaanse carnavalsmuziek.
Op album 2 meer van dit lekkers. Paco Zambrano y sus Ratones doet een voorzichtige poging om de Cumbia Beat in easy listening vorm te brengen in Bailando Con Patricia. CholaIngrata van Los Ecos herbergt ska invloeden, die hand in hand gaan met Shadows-achtige beat muziek. Grupo Siglo XX heeft uiteraard totaal niets met de Belgische geluidsterroristen van Siglo XX te maken maar wel alles met Ventures-achtige beat, verpakt in een loom swingend Cumbia jasje. Silbando Por La Montana van Los DiablosRojos doet wederom aan Afrikaanse dansmuziek denken door de flink zwalkende gitaarpartijen, die, eerlijk gezegd, af en toe behoorlijk vals klinken.
Twee zeer opgewekt klinkende Cumbia swingers sluiten deze dubbelaar af, namelijk El Chullo van Marco Merry y sus Golfos en Lamento Moyobambino van Sonido Verde de Moyobamba.

De liefhebbers van opgewekt swingende Latijns Amerikaanse klanken kunnen dit dubbelalbum met een gerust hart aanschaffen. Swingende dansmuziek met voorzichtige beat invloeden!

LP 1: