Various Artists – Cheap Old Wine And Whiskey – Drinking Songs Straight From The Jukejoint
Format: CD Deluxe Ecopac / Label: Koko Mojo Records
Releasedatum: 1 september 2017

Naast het hebben van relatieproblemen en geldgebrek is de alcohol altijd een zeer geliefd onderwerp geweest in de blues muziek. De geneugten maar ook de ellende van het alcoholgebruik zijn altijd uitgebreid bezongen. Ook op deze prima verzamelaar op het Duitse Koko Mojo label. Alle nummers stammen uit de jaren ’50 en tussen de achtentwintig nummers op dit album staat een groot aantal minder bekende, om niet te zeggen obscure, artiesten. Die zullen we eerst eens langs gaan.

Lick, Slick & Slide is een totaal onbekende artiest (of groep), die hier vertegenwoordigd is met het uit 1955 afkomstige I Got Drunk, dat oorspronkelijk op het Savoy label verscheen. Een stampend primitief countryblues nummer met slechts een akoestische gitaar, bas en bongo’s als begeleiding. Bill Walker is ook al zo’n obscure artiest. Zijn Wineo verscheen op het Kaiser label en gaat over een 73-jarige alcoholische vriendin, die haar tanden zou verliezen als ze niet meer zou kunnen drinken. Uiteraard is dit een waggelende, lome shuffle.
Square Walton is een artiest uit Georgia die slechts vier nummers opnam voor het RCA Victor label in de jaren 1953-54. In zijn Bad Hangover probeert hij zijn kater weg te rocken op een primitieve, rauwe wijze.
Johnny Wright was een gitarist uit Indiana, die ooit lid was van de Ike Turner Band. Zijn rauw bonkende shuffle Wine Head heeft veel weg van het oude werk van Johnny “Guitar” Watson. De harmonica blues wordt vertegenwoordigd door Birmingham Jones en zijn Drinkin’ Again. In dit messcherp swingende nummer wordt bezongen hoe moeilijk het toch is om van de drank af te blijven. Al Jackson Jr. was de vader van Booker T & the MG’s drummer Al Jackson. Zijn jump blues Let’s Drink Some Whiskey uit 1952 zou zo van Wynonie Harris kunnen zijn. Robert Garrett was een traditionele bluesgitarist uit Tennessee. Zijn Quit My Drinkin’ is een slowblues waarin hij als enige artiest op dit album het drinken wil opgeven. Countryblues artiest Richard Brothers, uit de omgeving van Detroit, is te horen met het ongepolijste Drunk Drivers Comin’ en kwam oorspronkelijk uit 1959.
Jack Parker, ook wel bekend als Jack “The Bear” Parker was van oorsprong jazzdrummer bij artiesten als Babs Gonzales en Mary Lou Williams. Zijn Cheap Old Wine And Whiskey uit 1953 behandelt op haast lallende wijze de geneugten van de alcohol. Lazy Slim Jim is beter bekend als Carolina Slim. Zijn countryblues nummer Wine Head Baby verscheen begin Jaren 50 op het Savoy label.
Tenor saxofonist Rufus Gore speelde o.a. bij Little Willie John en Wynonie Harris. Hem hoor je met de waggelende, luie shuffle Fire Water. Ook bij de beter bekende artiesten ging er behoorlijk wat alcohol naar binnen.
Lightnin’ Hopkins hoor je over de ellende met een alcoholische vrouw in Drinkin’ Woman, Sonny Boy Williams bezingt in een stompende harmonicablues, Bring Another Half A Pint,  het verlangen om een ouwe zuipschuit te worden.
Jimmie Rodgers is te horen met de stuwende Chicago blues Sloppy Drunk, pianist Amos Milburn in het Huey Piano Smith achtige Bad Bad Whiskey, Fats Domino arrangeur Dave Bartholomew in de lui swingende New Orleans rhythm & blues Who Drank My Beer While I Was In The Rear. Zanger-gitarist Peppermint Harris uit Texas wordt begeleid door Maxwell Davis en zijn orkest in het lui swingende I Got Loaded. Larry Dallas was een alias van Larry Dale, een zanger-gitarist uit Texas. Zijn Drinkin’ Wine is overbekend.
Blues gigant J.B. Lenoir is ook aanwezig met zijn uitbundig swingende smeekbede voor nog 1 borrel in Give Me One More Shot. Zanger-pianist Jimmy Liggins uit St. Louis is met zijn Blues Blasters te horen in I Ain’t Drunk (I’m Just Drtinkin’).

Een album vol alcohol dus, gegoten in swingende blues en rhythm & blues. Geweldig samengesteld door het Koko Mojo label.
Na al die alcohol pak ik maar even Radler 0.0…….

01. Johnny Davis: I’m A Wine Drinker