Recensie: Various Artists – Bongo Boy Records Gospel Blues Vol. 2

Various Artists – Bongo Boy Records Gospel Blues Vol. 2
Format: CD – Digital / Label: Bongo Boy Records
Releasedatum: 13 september 2018

Via deze verzamel cd op het Bongo Boy label kom je er al snel achter, dat gospelmuziek tegenwoordig behoorlijk bluesy kan klinken. De tijden, dat gospelmuziek alleen maar bestemd was voor evenementen als de EO Jongerendag zijn voorgoed voorbij want ook de bluesrock heeft de gospel in het hart gesloten. Op deze verzamelaar staan allemaal bands en artiesten, die in ons land nog onbekend zijn. Maar dat maakt het beluisteren van deze cd een ware ontdekkingstocht.
Ik begin daarom maar met de hoogtepunten op dit album.

De band Crimson Blues is een band, geformeerd rond drummer Bill Malare en gitarist Mark Jeghers (die we later nog een keer tegenkomen). Hun Where Would This Poor Boy Be is een rauw bluesrock nummer met snerpend gitaarwerk en rauwe John Fogerty-achtige zang. Een ware gospelboogie!
Greatest Gift van Barb Maxey is een swingend, haast souljazz, nummer met een hoofdrol voor het pompende orgel en de groovende ritmesectie. En niet te vergeten de jazzy gitaar en warme stem van Barb. Haar He’s So Fine is een warme swingende shuffle, die ergens in de buurt van Rory Block uitkomt.
Steve Hester is te horen met het bonkende When The Whistle Blows. Een funky nummer met scheurende harmonica en een tegen Southern Rock aanleunend geluid. Waterside (Outlaw Edition) is ook van zijn hand en gaat van stampende countryblues naar Southern rock met fraai slidewerk. Met een titel als Psalm 23 verwacht je totaal geen rauwe broeierige boogie maar Blackie Stuart doet dat gewoon wel. Als alle psalmen zo zouden klinken, ging ik elke dag naar de kerk!
Gitarist Mark “Mississippi Slide” Jeghers was al op dit album te horen als lid van Crimson Blues en komt ook solo aan de beurt met zijn Keep Your Lamp Trimmed And Burnin’. Een rauw bonkend gospelblues nummer die je prima kunt meebrullen. Your Sins Will Find You Out van Gypsy Carns is een stomende rauwe countryblues, gebracht met het nodige Heilige Vuur.
Ann M. Wolf transformeert de gospelklassieker Amazing Grace tot een pompende rockuitvoering. Het is even wennen maar klinkt wel lekker. Haar Nothin’ But The Blues Without You is een pompende bluesrock shuffle met tintelend pianowerk en Ann’s vibrerende stem. Kathryn Shipley levert met Give Faith een meer Americana gericht nummer af. Een ingetogen shuffle met accordeon en Byrds-achtig gitaarwerk Haar Take My Hand (Lead Me Through This Life) is een Americana gospelnummer met Tom Petty trekjes en vrij zoete achtergrondzang (en mechanische drums). Na een stemmig orgelintro begint het merkwaardige Gotta Hold On van Frank Trousdell waarin Pink Floyd invloeden hand in hand gaan met Willie Nelson-achtige zang. Licht funky blues komt van Steve Morgan & The Harley Tones  in It’s Not About Me waarin een lekker soulvol orgel te horen is.
Het album wordt afgesloten met Sister Erma Anderson & The Seaton Memorial A.M.E. Choir en de live versie van Peace Be Still. Gospel zoals het bedoeld was. Live en vol emotie. Jammer genoeg zorgt de matige geluidskwaliteit ervoor dat het nummer geen vlam wil vatten.

Een prima verzamelaar waarin aangetoond wordt dat de bluesrock nu ook in de gospelkringen te horen is.

01. Ann M. Wolf: Amazing Grace
02. Crimson Blues: Where Would This Poor Boy Be