Recensie: Various Artists – American Epic: The Sessions

Various Artists – American Epic: The Sessions
Format: CD – LP – Digital /  Label: Columbia
Releasedatum: 9 Juni 2017

Tekst: Daan Sindelka

De Verenigde Staten zijn in de jaren twintig, de roaring twenties, volop in ontwikkeling op economisch en cultureel gebied. De radio wordt hét medium en elektrische opname- en afspeelapparatuur worden ontwikkeld. Platenlabels verlaten hun studio’s en trekken door den lande op zoek naar nieuwe muziekstijlen en afzetmarkten. Nieuw talent wordt gevonden én goddank opgenomen. Van country uit de Appalachen tot blues uit de Mississippi Delta, van cajun uit Louisiana tot Tejano uit het zuiden van Texas – heel Amerika krijgt een stem. Cultureel erfgoed dus, en ontzettend belangrijk voor de verdere ontwikkeling van de muziek. Helaas echter, is veel materiaal van toen verloren gegaan.

In een reis van maar liefst tien jaar zijn Bernard MacMahon, Allison McGourty en Duke Erikson op zoek gegaan naar de rijke historie van die bewogen twintiger jaren in de vorige eeuw. Ze praatten met nazaten, doken archieven in, trachtten oude opnamen te achterhalen en probeerden opnameapparatuur van toen te herstellen en na te maken. Het resultaat is vastgelegd in ‘American Epic’, bestaande uit onder meer een boek, een documentairetrilogie en een opnamesessie waarin hedendaagse artiesten nummers uit die tijd coveren, opgenomen met gelijke geluidsapparatuur, en zowel digitaal, op cd, alsook op vinyl uitgebracht onder de naam ‘American Epic: The Sessions’. Het project is een doorslaand succes; de documentaire is al genomineerd voor een Emmy en verteller Robert Redford – de fameuze acteur – spreekt van ‘America’s greatest untold story’.

De documentairereeks van een goeie tweeënhalf uur is inderdaad fantastisch en een must voor iedere liefhebber van rootsmusic. Derhalve liggen de verwachtingen voor wat betreft ‘The Sessions’, waarvan doorheen de documentaire al enkele fragmenten worden getoond, hoog. Enkele protagonisten uit de driedelige film zijn The Carter family, de Memphis Jug Band, Joseph Kekuku, Lydia Mendoza, Charley Patton en David Honeyboy Edwards. Vanzelfsprekend komen nummers of invloeden van hen terug op het album dat tweeëndertig tracks telt. De nummers worden zoals reeds vermeld vertolkt door hedendaagse artiesten. Dit zijn niet de minsten; namen als Elton John, Willie Nelson, Taj Mahal, Bettye LaVette en Stephen Stills leveren hun bijdragen aan ‘The Sessions  en dit is verre van volledig. Adel verplicht, wordt dan gezegd, maar dat blijkt na het beluisteren van dit album geen enkel probleem te zijn geweest.

Het is tijd voor een aantal impressies. Rapliefhebber of niet, dat rapper Nas On the Road Again van de Memphis Jug Band opvoert, symboliseert precies datgene wat men beoogt heeft te bereiken met deze sessies. In de documentaire vertelt Nas dan ook dat de tekst hem op het lijf geschreven is en exact de thema’s behandelt die in de huidige hiphop naar voren komen.

Een van de andere – en vele – hoogtepunten op het album is Saint Louis Blues van Pokey LaFarge, die hiermee een cover brengt van de vader van de blues W.C. Handy.

Er staat ook niet materiaal op de plaat. Samen met vaste schrijfmaat Bernie Taupin schreef Elton John Two Fingers Of Whiskey voor de occasie, geheel consistent met de stijl op de rest van het album. De 47-jarige singer-songwriter Beck maakt van Fourteen Rivers, Fourteen Floods een gospelvariant die de moeite waard is en waarvoor, hoe toepasselijk, naar verluid wel veertien takes nodig waren om de juiste geluidsafstelling te krijgen.

Door de gebruikte opnameapparatuur is het alsof het album daadwerkelijk van vroeger komt en dat geeft een fijn en authentiek gevoel. Hoewel ‘American Epic: The Sessions’ ook digitaal en op cd zijn te verkrijgen, moet de fijnproever het ermee eens zijn dat deze hommage aan een stuk prachtige Amerikaanse muziekgeschiedenis eigenlijk op vinyl moet worden aangeschaft!

CD 1
01. Killer Diller Blues – Alabama Shakes
02. On the Road Again – Nas