Foto Recensie: Various Artist - International Blues Challenge # 33

Various Artist – International Blues Challenge # 33
Format: CD / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 1 oktober 2017

Tekst: Martin van der Velde

Binnenkort gaat alweer de vierendertigste versie van de International Blues Challenge in Memphis, georganiseerd door de Blues Foundation van start. Hierbij zijn ook prima Nederlandse vertegenwoordigers aanwezig die aan dit jaarlijkse spektakel mee doen. Wat ooit in 1984 met een hand vol aan acts begon is heden ten dage uitgegroeid tot een mondiaal evenement waarbij bluesmuzikanten, liefhebbers, agenten en promotors uit alle windstreken zich in Memphis verzamelen. Vorig jaar telde de International Blues Challenge ruim 250 acts. Daarvan zijn veertien acts, die allen tot de finale waren doorgedrongen geselecteerd voor de cd ‘International Blues Challenge # 33’ ter promotie van de Blues Challenge van 2018.
Deze cd is een tweede uitgave van de Bluesfoundation in samenwerking met Frank Roszak Promotions, beiden gaven vorig jaar ook een dergelijke verzamel promotie cd uit, toen nog met negen titels, nu dus zelfs veertien tracks.
Frank Roszak heeft meer dan 25 jaar ervaring in de muziekindustrie en heeft de nodige awards ontvangen voor zijn werk als producer en engineer voor artiesten als Jermaine Jackson, The Temptations, Stanley Clarke, Pet Shop Boys en Bobby Womack . Roszak is internationaal betrokken geweest bij het managen en boeken van artiesten voor toonaangevende festivals en evenementen. Zo verzorgde hij een deel van de line-up voor Notodden Blues Festival (Norway), Blues Passion (Cognac, France), Rauma Blues Festival (Finland), Lucerne Blues Festival (Switzerland), Carzola Blues Festival (Spain), Marco Fiume Blues Passion (Italy), Colorline Blues Cruise (Norway), Moulin Blues Festival (Holland), Svalbard Polar Blues Festival (Norway), Alta Soul and Blues Festival (Norway), Riverfront Blues Festival (USA), Mississippi Valley Blues Festival (USA), Greater Ozarks Blues Festival (USA), Bayfront Blues Festival (USA), Poconos Blues Festival (USA), Arkansas Heritage Blues Festival (USA), San Franciso Blues Festival (USA), Waterfront Blues Festival (USA) en het Delta Groove All-Star Blues Festival.
Tijdens zijn lang jarige verbintenis aan Delta Groove / Electro Groove Records verzorgde hij de radio contacten en press exposure voor artiesten en bands als Elvin Bishop, Bob Corritore, Rod Piazza & The Mighty Flyers, Mike Zito, Candye Kane, Kid Ramos & Los Fabulocos, Hollywood Blue Flames, Kirk Fletcher, Seth Walker, John Long, Sean Costello, Mitch Kashmar, Lynwood Slim and the Igor Prado Band, Cedric & Malcolm, Phillip Walker, Phantom Blues Band, Jackie Payne-Steve Edmonson Band, Arthur Adams, The Insomniacs en de Mannish Boys. Tegenwoordig legt deze veelzijdig en zeer ervaren man zich helemaal toe tot het onafhankelijk promoten van radio en pers aspecten voor bands en artiesten die van zijn expertise gebruik willen maken. Ter promotie van de vierendertigste Blues Challenge heeft Frank Roszak samen met de Bluesfoundation de verzamel cd ‘International Blues Challenge #33’ samengesteld.

De cd gaat van start met de Dawn Tyler Watson, de winnares van de drieëndertigste editie, die met haar band de Montreal Blues Society zeer succesvol weet te vertegenwoordigen en met de swingende gospel doordrenkte track Shine On deze verzamelaar uiteraard mag openen. Het feit dat haar gitarist Ben Racine ook nog eens wordt uitgeroepen als beste instrumentalist in de categorie bands vanwege zijn uitstekend gitaarwerk maakt het succes van deelname nog completer. De Dayton Blues Society heeft Johnny Fink & The Intrusion als winnaar van de regionale competitie uit de bus zien komen rollen en zij laten met de ijzersterke shuffle Let’s Hear Some Blues horen waarom deze band een plaats in de finales hebben binnengesleept. De inzending van de Cape Fear Blues Society, Randy McQuay weet met fraaie slidewerk in Til I Get To Memphis te overtuigen.
Met een tweede plaats in de finale moet de Brody Buster’s One Man Band, die de Kansas City Blues Society vertegenwoordigd genoegen nemen. Hij mag wel een eerste prijs in de categorie beste instrumentalist solo/duo voor zijn harmonicaspel mee naar huis nemen, op 2029 laat hij met rauw spel horen waartoe hij in staat is.
Al Hill, doet het in deze categorie in alle opzichten net even beter en gaat er met de eerste prijs vandoor, tevens ontvangt hij de prijs voor beste instrumentalist solo/duo acts voor zijn gitaarspel. Zijn uitvoering van Don’t Dig Today, maar nu in de rol van pianist, waarbij je even moet denken aan Charles Brown zal de Nashville Blues Society gelukkig stemmen.
Helaas niet in de prijzen gevallen maar toch doorgedrongen naar de finales, de Sobo Blues Band die met Catfish Boogie, dat een fraaie opbouw kent, laten horen dat er in Israël ook blues gemaakt wordt, een waardige afvaardiging van Israel Blues Society mag je gerust stellen. Ruth Wyand & The Tribe Of One (Triangle Blues Society) weet met fraai akoestisch slide spel I Don’t Have to Proof mooi klein te houden.
De Souliz Band feat Sugar & Spice met de inzending van de Suncoast Blues Society pakt het met de vlotte groovy shuffle Good Lovin` veel steviger aan en weet daarmee een tweede plaats in de finale te bemactigen. Felix Slim wint het op alle fronten wanneer het zou gaan om authenticiteit, met slide doordrenkt akoestisch spel gaat hij zo’n beetje terug naar de basis op I Hate You Cause I Love You, waarmee hij de Asociación Musical Blues Hondarribia goed vertegenwoordigd.
Ook Wes Lee van de Mississippi Delta Blues Society of Indianola tapt zo’n beetje uit hetzelfde vaatje, twee geweldige authentieke tracks op rij. Dan pakt Sam Joyner, Vicksburg Blues Society het een stuk moderner aan in Chains That Bind, een stevig gitaar geluid en hedendaagse keyboard geluiden domineren deze groovy track. Rae Gordon & The Backstreet Drivers van de Cascade Blues Assoc. zijn de eerste band die blazers in de line up hebben waardoor het vlotte Elbow Grease een fraai soul tintje meekrijgt, wat hun wellicht de derde plaats heeft opgeleverd in de finale van de International Blues Challenge. Veel variatie op deze schijf dat blijkt maar weer uit de twee afsluitende tracks, daar waar King Bee (Magic City Blues Society) kiest voor stevig gitaarwerk in Dangerous, benaderen Sugar Brown van de Toronto Blues Society hun Meet Me In The Country juist mooi ingetogen. Zo zie je maar weer dat onze geliefde blues vele vormen kent en dat maakt deze muziek stijl juist zo interessant.

Wij wensen onze Nederlandse afvaardiging The Ragtime Rumours  en Mr Boogie Woogie heel veel succes en hopen hen volgend jaar op een dergelijke productie als finalist tegen te komen.

Dawn Tyler Watson at the 2017 IBC finals: Shine On

Tracks:
01. “SHINE ON”
Dawn Tyler Watson, Montreal Blues Society (Dawn Tyler Watson)

02. “LET’S HEAR SOME BLUES”
Johnny Fink & The Intrusion, Dayton Blues Society (J. Fink)

03. “TIL I GET TO MEMPHIS”
Randy McQuay, Cape Fear Blues Society (Randy McQuay)

04. “2029”
Brody Buster’s One Man Band, Kansas City Blues Society (B.
Buster)

05. “DON’T DIG TODAY”
Al Hill, Nashville Blues Society (Al Hill, Whit Hill)

06. “CATFISH BOOGIE”
Sobo Blues Band, Israel Blues Society (A. Ganzman, D. Kriman)

07. “I DON’T HAVE PROOF”
Ruth Wyand & The Tribe Of One, Triangle Blues Society (R.Wyand)

08. “GOOD LOVIN (HOT & FRESH FROM THE OVEN)”
Souliz Band feat. Sugar & Spice, Suncoast Blues Society (V.Glover)

09. “I HATE YOU CAUSE I LOVE YOU”
Felix Slim, Asociación Musical Blues Hondarribia (Felix B. Amieva)

10. “CHAINS THAT BIND”
Wes Lee, Mississippi Delta Blues Society of Indianola (Wes Lee)

11. “ONIONS AIN’T THE ONLY THING”
Sam Joyner, Vicksburg Blues Society (Sam Joyner)

12. “ELBOW GREASE”
Rae Gordon & The Backstreet Drivers, Cascade Blues Assoc.
(Ruth Gordon, Pat McDougall)

13. “DANGEROUS”
King Bee, Magic City Blues Society (D. Cunningham, S. Cummings)

14. “MEET ME IN THE COUNTRY”
Sugar Brown, Toronto Blues Society (Ken C. Kawashima)

Production:
Executive Producer: Barbara Newman, The Blues Foundation
Associate Producer: Frank Roszak, Frank Roszak Promotions

Website: https://blues.org


Ook op Blues Magazine ...