Recensie: Vargas Blues Band – King Of The Latin Blues

Vargas Blues Band – King Of The Latin Blues
Format: 2CD – Digital / Label: Warner Music Spain
Releasedatum: 29 juni 2018

Tekst: Frank Schatorjé

Deze Spaanse gitarist met Argentijnse roots mag zich met recht “King Of The Latin Blues” noemen! Niet alleen vanwege zijn afkomst maar vooral door zijn met Latin doorspekte blues in zijn repertoire. Een “Bluesman”on the road, die al vanaf 1991 muziek uitbrengt. Ruim vijfentwintig albums bracht hij inmiddels op de markt. Van vrijwel alle projecten die hij muzikaal had staan staat ook muziek op cd of lp. Op 12-jarige leeftijd, geïnspireerd door o.a. Led Zeppelin, Black Sabbath, The Cream en Jimi Hendrix werd hij beïnvloed door het virus, wat “The Blues”heet. Geleidelijk ontdekte hij het hele pallet, van Freddie King, BB King, Albert King en Albert Collins. In de jaren 70, trok hij naar LA en deed mee met jamsessies van onder andere Alvin Lee en Roy Buchanan.

In 1991 richtte hij zijn Vargas Blues Band op. Carlos Santana nam op het album ‘Blues Brothers’ de song Blues Latino op, speelde dit op Woodstock ’94 en Vargas kreeg steeds meer bekendheid. Door de jaren heen deden op veel projecten gastmuzikanten mee, zoals Double Trouble (SR Vaughan), Preston Shannon, Bogart & Appice en Lonnie Brooks. Verschillende keren verzorgde hij een gastoptreden bij concerten van het “Latino”opperhoofd Carlos Santana.

‘King Of The Latin Blues’ is een fantastische compilatie van zijn loopbaan. Negenentwintig tracks komen voorbij, veel variatie in de songs. Bluesrock in Right On en Del Sur, akoestische  Spaanstalige “latin” in Para Guarachar, Aquaclaraen Spanish Fly, heerlijke zwevende ballads zoals Walking The Back Streets And Crying en zijn steeds spitsvondige gitaarspel. Op dit album ook zijn allereerste single Don’t Let The Children Cry waarin een neef van Mick Jagger, John Byron Jagger de vocalen verzorgd. Maar ook tracks waarbij grotere namen als Devon Allman een gastoptreden verzorgd zoals in How  Verso Are You?. Ooit was het Beck, Bogart & Appice, maar in Right On en Parisienne Walkways is het Vargas, Bogart & Appice.

Een fantastisch carrièreoverzicht, waarin je niet alleen zijn muzikale ontwikkeling ziet, maar vooral zijn brede spectrum van muzikaliteit. Funk, blues, latin of stevige rock of pop. Niets is hem te gek. Een artiest die misschien nog niet de bekendheid heeft in het wereldwijde blueslandschap, maar op dit album in ieder geval zijn kwaliteiten laat zien! Ken je deze Javier Vargas met zijn band nog niet, ontdek hem dan met dit uitstekende overzicht.

01. The King Of The Latin Blues (feat. Steve Hunter & Bobby Alexander)
02. Coward’s Knife
03. Don’t Let The Children Cry (feat. John Byron Jagger & Steve Hunter)