Recensie: Vanessa Peters – Foxhole Prayers

Vanessa Peters – Foxhole Prayers
Format: CD – Digital / Label: Idol Records
Releasedatum: 5 oktober 2018

De persoonlijke smaak van een recensent mag een objectieve recensie nooit inde weg staan! Die wijsheid kwam net bij mij bovendrijven en ik kan mij daar best wel in vinden. Daarom ga ik deze wijsheid eens met open vizier toepassen bij het nieuwe album van de Texaanse singer-songwriter Vanessa Peters. Zij is al sinds 2003 actief, soms met de band Ice Cream On Mondays.
Vanessa houdt zich op in het muzikale terrein van de folkpop en dan de gepolijste folkpop. Denk daarbij aan artiesten zoals Amy MacDonald, Katie Melua, The Cranberries of Suzanne Vega. En dat genre heeft mij nooit zo kunnen boeien, waarschijnlijk door het voor mij te gepolijste geluid.
Maar na beluistering van dit album van Vanessa Peters kan ik toch niet anders dan concluderen, dat we hier met een professioneel album te maken hebben met nummers, die gegarandeerd bij het jonge Pinkpop of Lowlands publiek zullen aanslaan.

Zo opent Vanessa haar album met Get Started. Een stuwend folkpop nummer, dat lichtjes aan The Cranberries doet denken met dat verschil dat Vanessa een warm, zwoel stemgeluid heeft, dat op zich weer aan dat van Susanna Hoffs van The Bangles doet denken. In Before It Falls Apart doet de elektronica zijn intrede in een vrij spacey nummer waarin Vanessa’s zang begeleid wordt door iets van robotzang en zwevend toetsenwerk.
De intieme folkpop van Fight gaat meer richting Amy MacDonald. Een prima, wel gepolijst, nummer met goed verzorgde instrumentatie. In de uptempo sprankelende folkpop van Lucky zorgt een snijdende elektrische gitaar voor een enigszins rauw ramdje. Na het ingetogen deinende This Riddle volgt Foxhole Prayers, dat opent met schurende elektronica en dreigend gedonder. Al snel sust Vanessa de boel in een Suzanne Vega-achtige ballad. Just One Of Them is een sprankelend nummer, dat zo op het repertoire van Katie Melua had kunnen staan. Ik voorspel een hit met Carnival Barker. Een uptempo, fris nummer. In Trolls wordt het folkpop pad even verlaten om richting de powerpop te gaan. In een overigens lekker aanstekelijk nummer.
Vanessa neemt intiem deinend afscheid met de ballad What You Can’t Outrun met een onverwachte rauwe gitaarsolo.

Dit is een prima verzorgd album, dat aan te raden is aan de liefhebbers van frisse, gepolijste folkpop.

01. Get Started