Vanderlinde – Entering The Circus
Format: CD / Label: Snakebite Records
Releasedatum: 25 januari 2019

Hoe is het toch in hemelsnaam mogelijk dat een band als Vanderlinde nog geen gevestigde naam in de Nederlandse muziekgeschiedenis is? En dat terwijl deze band uit Groningen al aan haar zevende album toe is. Een album met maar liefst achttien nummers en daar staat werkelijk geen slecht nummer tussen! Integendeel, er staan alleen maar parels op dit album!

De band bestaat uit Arjen van der Linde (zang, bas), Wietze Koning (gitaar), Christof Bauwens (resonator gitaar, lap-steel, zang), Bart Schwertmann (akoestische gitaar, zang) en Fokke de Jong (drums). Het album staat vol met nummers, die duidelijk in de Californische countryrock hoek thuishoren. Dus denk daarbij aan het geluid van The Eagles of zelfs aan dat van Crosby, Stills, Nash & Young.
Het meest opvallende aan het geluid van Vanderlinde is de perfecte samenzang, die bij vlagen zelfs hemels klinkt.

De band opent het album met het Beatles-achtige World War Avenue. Een ruimtelijk zwevend nummer, dat ook in de hoek zit van bands uit het verleden als Klaatu en Stackridge, beiden bands met een duidelijke Beatles tik. Dan duikt het countryrock geluid op in Over The Moon And Stars. Een zacht deinend nummer waarin de hemelse samenzang voor het eerst opduikt en waarin de zacht huilende pedal steel van gaste Dana Keller te horen is. Is It You Babe zit in dezelfde Eagles hoek in een iets meer stuwende vorm. Een perfecte mix van pop en countryrock, die zo kan aansluiten bij een song als “Peaceful Easy Feeling”!
Na het deinende When White Is Your Only Color met zijn sfeervolle accordeon volgt All She Ever Knew dat op een zeer sfeervolle wijze Crosby, Stills, Nash & Young-achtige countryrock mengt met bluegrass.
De single Bury The Hatchet is een iets rauwere vorm van de countryrock waardoor je al gauw aan een nummer als “Almost Cut My Hair” moet denken. Hier zijn ook de weldadige klanken van het Noordpool String Quartet voor het eerst te horen. Floating On Water opent met Spaans-achtige gitaarklanken waardoor het klinkt alsof CSN & Y begeleid worden door de Gypsy Kings. Er zitten zelfs Sting elementen in dit nummer. Het geluid in Dixie Down Blues (Last Night On Earth) is daarna een rauwer en, uiteraard, bluessier nummer.
Het Noordpool String Quartet zorgt voor een een barok sfeertje in het breekbare When Will You. Een ballad met hemelse samenzang. Mooier dan de samenzang in To Your Door kan het toch haast niet meer worden? Een countryrock nummer van wereldklasse!!! In de breekbare ballad Dwell With Me treedt het Noordpool String Quartet wederom op een stemmige wijze op de voorgrond. Met Watch Your Game gaat Vanderlinde meer de Crowded House kant op. Een zeer aanstekelijk luchtig nummer! Meng de mooiste ballads van CSN & Y, The Eagles en America eens en je krijgt dan een nummer als het hemels zwevende Soaring. Ook het rauwe geluid van Neil Young komt aan de beurt in Clutch And Drive met zijn gierende gitaarwerk.
Het gaat maar door. Het ene prachtige nummer na het andere.

Zoals je al begrepen hebt ben ik zeer onder de indruk van dit album van Vanderlinde. Ik vind dit echt een album van wereldklasse!! En laten we nu afspreken dat wanneer we zin hebben in kwaliteits-countryrock we dan gelijk bij Vanderlinde aankloppen, ok? Daar hebben we toch geen bands als Venice voor nodig?

01. World War Avenue
02. Over The Moon And The Stars
03. Is It You Babe