vanderlinde-devils-trails

VanderLinde – Devil’s Trails
Format CD / Label: Snakebite Records/Bertus
Releasedatum: 11 november 2016

Tekst: John Maes

Het zesde album van VanderLinde heeft de titel ‘Devil’s Trails’ meegekregen en is een opmerkelijk drieluik geworden waarin de muziekstijlen die deze Groningse formatie vertegenwoordigd (pop,rock, americana) mooi samensmelten op een fraai vorm gegeven en geïllustreerd dubbel album. Je kunt genieten van meer dan twee uur fantastische en verrassende liedjes tot en met stevige rocksongs. Heel veel nieuw geschreven werk en een aantal vertolkingen van oudere nummers die opnieuw gemastered zijn. Een nieuw album en meteen ook weer een soort ‘Best of’. Een perfecte kennismaking met de muziek van bandleider Arjan van der Linde kun je eigenlijk niet hebben.

VandenBerg en  VanHalen zijn zo’n beetje de meeste bekende ‘Van’s’ van de hardrock muziek, maar we hebben er nog zo eentje die ook al hele lange tijd aan de weg timmert namelijk ‘VanderLinde’. Hier in het zuiden van Nederland wellicht iets minder bekend dat de twee eerstgenoemden, maar Arjan van der Linde is boven de rivieren en met name in Duitsland een befaamde topact ,veel gevraagd door de grotere podia bij onze oosterburen, regelmatig te horen via de Duitse radiostations en TV uitzendingen. Arjan toerde bovendien door Europa samen met Fish (Marillion) en is veelvuldig te spotten in de muziekscene van Groningen en omstreken. Bluesmannen Erwin Java en Fokke de Jong van King of the World zijn geen onbekenden voor Arjan.

Het samenwerkingsverband met King of the World gaat veder dan dat. Samen hebben zij ongeveer tegelijkertijd gebruik gemaakt van de Bamboo Studio’s in Kentucky voor de opnames van hun nieuwste albums. Fokke de Jong drumt dan ook mee op een vijftal nummers op het eerst deel van het drieluik ‘New Epic Trails’. Rock fenomeen en icoon Erwin Musper, die al albums produceerde voor Mick Jagger, David Bowie, Van Halen en Anouk, heeft dit album ook voor het grootste gedeelte gemixed, gemastered en geproduceerd samen met Arjan en Harry de Winter. Dat zijn dus een aantal grote namen die garant staan voor kwaliteit en klasse.

We hebben Arjan maar ‘ns gebeld om wat navraag te doen over dit dubbelalbum. Het gesprek gaf mij de indruk te doen te hebben met een zeer ervaren muziekman, die met veel energie, tijd, overtuiging en passie met zijn carrière bezig is. Daarnaast een groot muzikaal netwerk heeft opgebouwd en een fijne samenwerkingspartner is voor medemuzikanten. “De Duitse fans hebben ons acht jaar geleden ten tijde van ons tweede album ‘VanderLism’ heel hartelijk ontvangen en ons massaal ondersteund. Dat tweede album heeft voor een ommekeer gezorgd. Meer dan 80 recensies verschenen van ‘VanderLism’ in de vakpers, gevolgd door veel airplay”. VanderLinde heeft ook optredens gehad in Zuid-Nederland o.a. Effenaar en de Bosuil in Weert. Mijn Duitse promotor CMM kwam zelf bij mij met het voorstel om een ‘best of’ te gaan maken. Dat is eigenlijk iets wat na een carrière van tien jaar alleen maar voor de groten der aarde is weggelegd. Ik vond dat een hele eer. Tegelijkertijd vond ik ook dat een aantal liedjes op vorige albums te weinig aandacht hadden gekregen en op deze manier lekker opgepoetst konden worden. Ik ben nu heel tevreden en trots op het resultaat wat er nu ligt en we gaan er ook alles aan doen om dit lekker stevig in de markt te zetten’

De twee eerste delen ‘New Epic Trails’ en ‘Easy Trails’ zijn zo’n beetje een vertegenwoordiging van het materiaal van de laatste albums van VanderLinde ‘Perfect Sadness’ en ‘Southbound Train’ en het derde deel, de complete tweede cd ‘Rough Trails’ is het (hard)rock materiaal bij elkaar gebracht met tevens een drietal livetracks. Op het albumhoesje staan er vijftien nummers aangegeven. Na beluistering hiervan zou ik echter de cd nog niet uit je lade halen, want effetjes later doemt er nog een soort surprise op met de ‘Hidden Track’ The Ocean van Led Zeppelin. Toen de band, tijdens de opnames van het derde album ‘Wind And Rain’, wat tijd over had namen ze dit nummer in no time op. Een eerbetoon aan Led Zeppelin.

Deze dubbel-cd is een dagdeel vullend om in zijn geheel af te luisteren. Perfect voor een lange autorit bijvoorbeeld. Een greep uit het ruime aanbod van de in totaal achtendertig   nummers: Het openingsnummer op de eerste cd Florescent Lights is een dromerig aardig liedje geschikt voor een druilerige ochtend om bij wakker te worden en meteen een kennismaking met het aangename stemgeluid en mooie zang van Arjan. Love Accordingly een ‘Tears in Heaven’ achtig liedje opgedragen aan Evelyn. Het nummer is geschreven voor een meisje uit een weeshuis in Ecuador die Arjan deze zomer opzocht. Het kind heeft een vreselijk leven achter de rug. Er komt ook nog een andere versie van het nummer waarvan de opbrengst naar haar gaat. I Will Weep Toninght is weer een associatie met Clapton. Arjan start hier heerlijk tokkelend op de akoestische gitaar, gevolgd door dobro spel en de meer dan prettige pedalsteel gitaar. 4) een country ballad waarin de pedalsteel weer de boventoon scoort. Heerlijk spel door studio muzikante Dona Keller uit Kentucky. In Embrace The Rain worden de mogelijkheden van de Bamboo studio optimaal benut met drie violisten en een cellist waarmee dit nummer een hemelse sound mee krijgt.

Op cd 2 Gaat het meer los en is niet voor niets ‘Rough Trails’ genoemd. Killing The Man is een symfonische rocker pur sang met de strijkers gearrangeerd door Harry de Winter. In Totally Trushed horen we een prachtige Dobro solo heel origineel en sfeerbepalend neer gezet in dit snelle uptempo nummer. Het nummer She’s Rock ’n Roll doet wat de titel je laat vermoeden. Een stevige stamper met grof sustain gitaarwerk. Miss Molly is geschikt om als single uit te brengen voor een top 40 hitje. Lekker jolig, goed in het gehoor liggend liedje met een melodie die constant in je hoofd blijft hangen. Perfecte meezinger. De drie livetracks op deze cd passen perfect tussen de overige nummers. Stevige headbangers waar de gave zang van Arjan volledig tot zijn recht komt, de toon zet, gepaard gaande met snerpende gitaarsoli en gillende meisjes op de achtergrond.

Wil je Arjan met zijn Band VanderLinde weer een keer zien en horen of hij die hoge noten haalt, zijn gitaar laat excelleren, uit zijn dak gaat en vervolgens weer een ingetogen lovesong ten gehore brengt? Wil je deze  live belevenis meemaken? Dan kan dat vanaf deze maand weer, nu al de productie en promotie werkzaamheden achter de rug zijn en de tour langs de podia weer kan beginnen. Het eerstvolgende concert wat geboekt staat is op zaterdag 17 december bij Heyhoef-Backstage in Tilburg. Ruim een maand later op 3 februari zal in de thuishaven van Arjan de releaseparty plaatsvinden in Vera Groningen.

Cd 1:
New Epic Trails
01. Florescent Light