moonkings

Vandenberg’s Moonkings
Label: Mascot Records. Releasedatum: 24 februari 2014
Cosmox.nl, BluesCD’s online bestellen

Tekst: Andre Wittebroek

Velen dachten dat Adje Vandenberg de muziek vaarwel had gezegd, maar nu is hij terug met zijn nieuwe band: Vandenberg’s Moonkings. Voor meerdere informatie over de achtergrond en redenen ervan zie het interview dat binnenkort op www.bluesmagazine.nl verschijnt. Adje produceerde het album zelf en wilde een meer analoog, vet en eerlijk geluid. Opgenomen werd er met vintage gitaren en versterkers, een oude Hammond 3 orgel, een Neumann microfoon en een Nevetafel uit de jaren zeventig. Het gevolg van dit alles is dat het geluid heerlijk open,vol en warm klinkt.

Er staan 13 nummers op de CD en het is alsof Adje nooit weggeweest uit de muziekwereld. De opener Lust And Lies begint met drum en bas, dan komt de gitaar en barst het los. Een heerlijk vlotte opener. Het heeft ook een heerlijke groove. Wat meteen opvalt is de geweldige stem van zanger Jan Hovink. Het begin van Close To You doet erg aan Led Zeppelin denken maar na het intro gaat het naar een andere groove, blues en soulinvloeden komen terug in het dameskoortje. Good Thing heeft een mooie samenzang en is stevig. Breathing is rustig, gitaar en zang zijn goed in balans en het akoestische geeft een extra ingetogen sfeertje. Een prachtige ballade.

Steal Away is gewoon lekker heavy met een prachtige solo. De tekst gaat over de onbereikbare liefde en hoe druk je daarmee kunt zijn! Line of Fire is weer heeft een refrein dat in je hoofd blijft zitten en Out Of Reach, met een prachtig ,akoestisch intro is een mooie ballade die gaat over het gevoel iemand te moeten missen die je liefhebt, ook erg mooi gezongen en het strijkkwartet, met Adje’s nichtje Ester Wustenhoff, maakt het helemaal af.

Op het volgende nummer Feel It bespeelt Adje de slidegitaar. Het stukje gesproken woord in het midden is erg verrassend en geeft een apart tintje aan de song. Leave This Town vind ik persoonlijk erg mooi, het gaat over het toeren en elke dag in een andere stad zijn met steeds andere indrukken. One Step Behind opent met mandoline en de regen die erop staat is echt. Tijdens de opnames begon het keihard te regenen en dat paste goed in de song. Het funkier Leeches gaat over profiteurs Het einde is meer jamsessieachtig, waarin de ritmesectie, met Mart ‘Martman’Nijen-Es op drums en Sem ‘the Sham’ Christoffel op bas, de boventoon voert.

Nothing Touches heeft weer de slidegitaar en is een ode aan de rock & roll en zijn grootheden. Diens namen worden door een megafoon , zoals in een stadion, omgeroepen: Robert Johnson, Muddy Waters, Elvis, Led Zeppelin, van Halen en AC/DC. De afsluiter Sailing Ships, een nummer van het Whitesnake-album Slip Of The Tongue staat er veel uitgekleder op dan op het orgineel. David Coverdale doet de zang en hoe. Rustig, ingetogen waardoor het melancholieke sfeertje er goed uitkomt. Ook is het tempo langzamer dan het orgineel. Een waardige afsluiter van een heerlijk album!

Met Moonkings heeft de band een geweldig mooi, rockend album afgeleverd met de roots in de heavy bluesrock. Het is geweldig Adje Vandenberg weer terug te hebben in de muziekwereld en dat samen met een stel fantastische, jonge muzikanten. Een album van Nederlandse bodem om trots op te zijn!

1. Lust and lies
2. Close to you
3. Good thing