Recensie: Valley Maker – Rhododendron

Valley Maker – Rhododendron
Format: CD – LP – Digital / Label: Frenchkiss Records
Releasedatum: 12 oktober 2018

Tekst: Jurgen Bakker

Wat een luxe moet dat zijn… beschikken over een hoge mate van intelligentie en een flinke dosis muzikaal talent. Austin Crane is iemand die deze twee zaken bezit, en hij weet het ook nog te combineren. Naast zijn academische leven timmert Crane ook aan de weg als muzikant. Zijn muzikale carrière is zelfs een product van zijn universitaire werk. Voor zijn undergraduate thesis op de University of South Carolina schreef Crane een aantal nummers onder de naam Valley Maker. Vervolgens schreef hij tijdens zijn masterstudie zijn eerste officiële album ‘When I Was A Child’, uitgebracht in 2015. Een groot deel van zijn nieuwste album, ‘Rhododendron’, werd geschreven rondom de periode van de Amerikaanse presidentiële verkiezingen in 2016 en de daaropvolgende maanden toen Crane aan het reizen was voor zijn PhD-onderzoek. Crane is dus iemand die voor het hoogst haalbare gaat, zowel op academisch niveau als in de muziek.

‘Rhododendron’ is gemaakt op twee verschillende locaties. Vier nummers zijn opgenomen in Portland met producer en oude vriend Chaz Bear. De resterende nummers zijn in Seattle opgenomen met producer Trevor Spencer, die al eerder werkte met Father John Misty en Fleet Foxes. Verder bestaat Crane’s band uit drummer James Barone, bassist Eli Thompson, Brandon Camarda op trompet, en Andrew Swanson op saxofoon. Ook Amy Fitchette, met wie Crane al jaren samenspeelt, levert op dit album een grote bijdrage met betoverende vocale harmonieën. Hiermee voegt ze echt een extra laag toe aan de muziek van Valley Maker.

Al vanaf de eerste seconden viel mij iets op waar ik inmiddels niet meer omheen kan: Valley Maker doet mij veel denken aan Ben Howard. Maar dan ook echt veel. De roots in folk en singer-songwriter muziek gecomplementeerd met atmosferische arrangementen, het gitaarspel, de manier van zingen waarbij de tekst eigenlijk melodisch wordt voorgedragen; ik zou bijna willen zeggen dat het “Ben Howard 2.0” is.Na een aantal keer luisteren beginnen er toch wat kleine verschillen zichtbaar te worden. Waar de echte Ben Howard het tempo nog eens versnelt en met de dynamiek speelt, wil Valley Maker de muziek vooral laten zweven. Daarnaast is de klankkleur van de composities bij Howard iets uitgebreider omdat Valley Maker vooral vertrouwt op zijn band en niet veel uitwijkt naar lange instrumentale momenten. Dat wil niet zeggen dat de muziek op ‘Rhododendron’ simpeler en eentoniger is.
De zwevende muziek van A Couple Days, Beautiful Birds Flying, en Be Born Today neemt je mee in een serene stroom van harmonieën. Ook zijn de trompet en saxofoon fijne toevoegingen op nummers zoals Light On The Ground, Rise Up, en Planted In The Tall Weeds. Het is dus gelukkig geen exacte kopie van Ben Howard. Het is gewoon kwalitatief vergelijkbaar en dat beschouw ik als een iets bewonderenswaardig.

Het lijkt erop dat Crane zijn dubbelleven nog een tijdje kan voortzetten. Zijn muzikale carrière lijkt mij namelijk verre van over. ‘Rhododendron’ is een mooie plaat om in de kast te hebben staan. Als de kamer gevuld moet worden met atmosferische folk, dan volstaat dit album helemaal. Maar ondanks dat elk nummer op zichzelf wel indrukwekkend klinkt, zorgt het slepende tempo van de meeste nummers er toch voor dat de onverdeelde aandacht niet altijd het einde van dit album zal halen. Verder nodigt het ook sterk uit om lekker bij weg te dromen. In ieder geval zorgt Valley Maker ervoor dat er van de muziek word genoten.

01. A Couple Days
02. Light On The Ground
03. Beautiful Birds Flying