VALERIE JUNE
PUSHIN’ AGAINST A STONE

Label: Sunday Best / PIAS
Release: 3 Mei 2013
Cosmox.nl, BluesCD’s online bestellen

Tekst: Jeroen Bakker

Enkele weken geleden vond het indrukwekkende optreden plaats van Valerie June in een stijf uitverkochte bovenzaal van Paradiso. Het moet vast lange tijd geleden zijn dat we zo’n unieke, rauwe en oprechte stem hoorden. Een stem met invloeden uit vervlogen tijden waarin de soul op zijn hoogtepunt was maar tegelijkertijd niet misstaat in de bluegrass-, folk-, gospel- en country-hoek. Hoe kan het ook anders als je bent opgegroeid in een gebied dat zich ergens tussen Memphis en Nashville bevindt. Na een eerdere rol als opwarmer voor Ryan Bingham in Bitterzoet lukte het haar om op geheel eigen kracht de zaal te vullen terwijl het eerste officiële album nog niet eens verkrijgbaar was. Op een paar traditionals na verraste deze jonge ‘southern belle’ het publiek met een zeer gevarieerde collectie eigen tracks waarmee ze op het podium al wist te overtuigen maar die we nu pas in een studio-uitvoering te horen krijgen. Hoewel er op kleine schaal al enkele opnamen waren uitgebracht is het samenwerken met een producer iets geheel nieuws voor de eigenzinnige zangeres die tot dusver zo ongeveer alles in eigen beheer regelde. Niemand minder dan Dan Auerbach, bekend van The Black Keys, moest de klus klaren. Iets wat hem na het meesterlijke ‘Locked Down’ van Dr. John probleemloos kon worden toevertrouwd.

De tekst van ‘Workin’ Woman Blues’, de opener van het album, zou een eeuw geleden geschreven kunnen zijn. Het verraadt een groot roots-gehalte waarmee de toon van het album is gezet. Zowel akoestisch als versterkt blijkt het zelfgeschreven materiaal ijzersterk overeind. Het ‘Stax-geluid’ komt niet helemaal uit de lucht vallen. Hier en daar heeft de legendarische Booker T namelijk een bijdrage geleverd. We horen hem in ‘On My Way’ dat ze samen met hem componeerde. Sterk zijn ook de vocale harmonieën in ‘Tennessee Time’ waarbij we ons een voorstelling kunnen maken van hoe zij indertijd wekelijks in de kerk geklonken zou hebben. De mandolines, banjo’s en allerlei andere snaarinstrumenten bespeelt ze zelf. Ze heeft het zichzelf aangeleerd. En steeds maar weer die stem die zowel krachtig, ‘Tennessee Time’, maar vervolgens weer heel breekbaar lijkt zoals in ‘Somebody To Love’ of het akoestische ‘Trials, Troubles, Tribulations’.
Wist ze live al de adem te doen ontnemen tijdens het huiveringwekkende ‘Shotgun’, op ‘Pushin’ Against A Stone’ klinkt deze onheilspellende murderballad minstens zo indrukwekkend. Het is hier niet alleen haar indringende stem maar ook de intense akoestische slide-gitaar die voor een zeer bijzondere sfeer zorgt. Een hoogtepunt van het album waar, zelfs na meerdere draaibeurten, geen zwakke schakel op te vinden is.

Zoals verwacht kon na het optreden in Paradiso een vervolg niet uitblijven dus besloten diverse festivalprogrammeurs om haar snel vast te leggen voor de komende zomer. Voor Into The Great Wide Open gaat het niet meer lukken want daar zijn al lang geen kaarten meer voor maar wie Valerie June op het North Sea Jazz Festival wil zien moet maar op 14 juli vroeg in de rij gaan staan om een plaatsje te kunnen bemachtigen in de Mississippi waar ze vanaf 20.15 uur wederom voor een ramvolle zaal zal optreden.
Is het al te vroeg om te spreken van DE doorbraak van het jaar? Beluister het album, probeer een concertkaart te bemachtigen en oordeel dan zelf… Wij zijn al overtuigd.

Workin’ Woman Blues
Somebody To Love