Recensie: Ural Thomas & The Pain – The Right Time

Ural Thomas & The Pain – The Right Time
Format: CD – Digital / Label: Tender Loving Empire Records
Releasedatum: 28 september 2018

Wat is nou de beste manier om het ouderwetse soulgeluid uit de jaren ‘60/’70 te doen herleven? Je haalt gewoon een haast vergeten soulzanger uit die periode de studio in en laat hem met een prima band een nieuw album opnemen! En dat is precies wat er gebeurd is met Ural Thomas & The Pain!
Ural Thomas is een soulzanger uit Portland, OR, die eind jaren ’60 een aantal singles en een live album uitbracht. De single Can You Dig It uit 1968 is daarvan de bekendste. Echt doorbreken naar het grote publiek deed Ural echter niet. Hij ging ten onder in het enorme soul en funk aanbod uit die tijd. Hierdoor raakte hij flink gedesillusioneerd en stapte hij lange tijd uit de muziekbusiness. Maar uiteindelijk kroop zijn muzikale bloed toch weer waar het niet gaan kon en begon hij vanuit zijn huis jamsessies te organiseren. Dit deed hij ruim twintig jaar lang.
In 2016 keerde hij weer terug en kwam er op het Mississippi label het ‘Ural Thomas’ album uit, dat nu gevolgd wordt door zijn derde album ‘The Right Time’.

Hierop wordt Ural begeleid door een geoliede band, die bestaat uit DJ Scott Magee (drums), Bruce Withycombe (bas, uit the Decemberists), Brent Martens (gitaar, vibrafoon), Arcellus Sykes (bas), Steve Aman (piano, orgel), Dave Monnie (trompet), Willie Mathes (tenorsax, uit the Cherry Poppin’ Daddies), Jasmine Rimmel (achtergondzang), Joy Pearson (achtergrondzang), Sarah King (achtergrondzang), Rebecca Marie Miller (achtergrondzang) en het strijkerskwartert the Arco Quartet.

Vanaf de eerste tonen van dit album weet je dat het goed zit. In Slow Down hoor je het oude soulgeluid, maar dan verpakt in een Dap Kings-achtig geluid van nu. Een licht funky nummer met warme blazers en de doorleefde soulstem van Ural, die qua felheid aan Wilson Pickett doet denken. No Distance (Between You & Me) heeft een Motown drive a la “Nowhere To Run” van Martha & The Vandellas. Ural’s stem klinkt hier minder rauw maar wel super soulvol in een prima stuwende souldancer.
Dan gaan we slijpen in het deinende Vibrations. Een melodieus soulnummer a la Jackie Wilson met twinkelend gitaarwerk, knorrende blazers en stemmige strijkers. Door de harmonicasolo komt Stevie Wonder ook nog even om de hoek kijken. De ballad You Care Very Little heeft veel weg van O.V. Wright’s “A Nickel And A Nail” met een even warm soulgeluid en zoemende gitaarsolo.
Smoldering Fire is een luchtig zwierend nummer in de beste Sam Cooke traditie met doo-wop invloeden in de achtergrondzang. In dit nummer toont Ural aan dat hij de hoge noten ook nog steeds met gemak aan kan. In The Right Time is het weer tijd voor een stuwend funky Dap Kings-achtig soulnummer waarin Ural weer lekker rauw van leer trekt. Het wordt gevolgd door de romige soulballad Gotta Say (I Love You), een ballad waarvoor Smokey Robinson zich niet zou hoeven schamen. In het luchtige popsoul nummer Time duikt een 60’s beat geluid op, met name in het gitaarwerk waardoor je ineens aan een soulvolle uitvoering van The Searchers gaat denken. De broeierige funky soul van Show Ya zit in de “Mustang Sally” hoek met een borrelend orgel en Steve Cropper-achtig gitaarwerk. Met een titel als Eenie Meenie zal het je niet verbazen dat dit nummer aan het werk van Cab Calloway doet denken. Een nummer waarin Ural hoorbaar veel lol heeft.
Het album wordt afgesloten door de indrukwekkende intieme ballad Smile waarin de invloed van Smokey Robinson weer terug te horen is.

Ural Thomas is weer helemaal terug aan het soulfront met een modern, ouderwets kwaliteits soulalbum. Zullen we er nu eens voor gaan zorgen dat hij nu echt op grote schaal gaat doorbreken?

01. Slow Down