music_phases10

Tyrone Vaughan – Downtime
Format: CD/ Label: Blues Boulevard Records
Release: 17 mei 2013
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Jan Marius Franzen

Als je vader Jimmie Vaughan sologitarist is in de Fabulous Thunderbirds en je oom Stevie Ray Vaughan een van de grootste gitaristen ooit, dan schept dit natuurlijk hoge verwachtingen. Tyrone, die al 20 jaar gitaar speelt, zegt daarover dat hij de last op zijn schouders heeft om te excelleren, anders zal hij het nooit maken in de muziek. Hij komt niet weg met het kopiëren van de muziek van zijn vader en zijn oom, zoals vele anderen doen, hij moet een eigen stijl hebben!

Als je naar je zijn CD Downtime luistert kun je maar tot één conclusie komen: Tyrone is daar volledig in geslaagd. Het is een geslaagde mixture van rock en blues met country invloeden en zelfs een vleugje soul. Sfeervolle Texaanse roots muziek, die mij doet denken aan Delbert McClinton, Calvin Russell en Doug Sahm. Tyrone is ook in staat om intelligente teksten te schrijven die zijn emotie sterk verwoorden en tegelijkertijd relativerend zijn. De combinatie van (stevig en vervormd) gitaarwerk en de delicate sound van de country viool zorgt voor een extra dimensie en maakt deze CD origineel.

De CD Downtime is in 2009 en 2010 met studiomuzikanten opgenomen en in 2011 reeds in de Verenigde Staten uitgebracht. Het album bevat tamelijk veel country invloeden zoals bijvoorbeeld al meteen te horen is in het titelnummer Downtime, een treffende song over dat er meer is dan werken alleen, en in The House Feels So Empty, dat doet denken aan het beste werk van Doug Sahm. (“It is not just her I miss, it is my satellite dish and all the things that makes a house a home”). Emotioneel en relativerend dus. Zijn liefde voor soul muziek is te horen in het intro van Ladies Man, gevolgd door mooie Fab T- achtige gitaar riffs, en in L.O.V.E. waarin Tyrone’s soulfulle stem goed uit de verf komt. Anders hoogtepunten zijn Next Stop Texas met stevig gitaarwerk en overtuigend zangwerk van Tyrone; een song die in de verte aan het werk van Calvin Russell doet denken en Bubba Dan met mooi mondharmonicawerk.

Kortom: Boeiende eigentijdse roots muziek van een gedreven songwriter, zanger en gitarist, die de Texaanse muziek in ere houdt met een originele eigen stijl. Je voelt dat de liefde voor muziek diep in zijn genen zit.

01. Downtime
02. Next Stop Texas
03. Bubba Dan
04. Buzz Kill
05. Nine Times Out Of Ten
06. She Could Have Had Anything
07. L.O.V.E
08. Ladies Man
09. Wanna Hear You Sing
10. The House Feels So Empty

Noot :
Op 4 juni a.s. besteedt Jan Marius in zijn radioprogramma Purple Haze op RTV Katwijk aandacht aan deze CD en is er ook een interview met Tyrone Vaughan te horen. Het programma is ook via internet te beluisteren : http://purplehaze.rtvkatwijk.nl/