Tyler Bryant Wild Child

TYLER BRYANT & THE SHAKEDOWN – WILD CHILD

Label: Carved Records
Release: 22 Januari 2013
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Jeroen Bakker

Nog geen album uitgebracht maar toch al oog in oog staan met tienduizenden muziekliefhebbers. Iets waar veel leeftijdsgenoten van dromen maar wat werkelijkheid werd voor de 21-jarige Tyler Bryant uit Nashville. The Robert Johnson Foundation benoemde hem op 16-jarige leeftijd tot DE meest veelbelovende snarensnaaier en stuurde hem naar huis met The New Generation Award. Hij speelde een voorname rol in de, overigens zeer interessante, Rock ’N Roll-documentaire ‘Rock Prophecies’ waarin o.a. Slash, Santana en Jeff Beck te zien zijn. Laatstgenoemde nodigde hem zelfs uit om het afgelopen najaar zijn voorprogramma te verzorgen. Verder deelde Bryant het podium met Paul Simon, B.B. King, Heart, Eric Clapton en Aerosmith (wat overigens niet heel toevallig is aangezien Shakedown-gitarist Graham de zoon is van Brad Whitford). Tot zover, in het kort samengevat, deel één van Tyler Bryant’s succes-story.

Deel twee wordt ingeleid met de release van het eerste volwaardige album dat het jonge talent vergezeld van zijn drie muzikale vrienden in 2012 heeft opgenomen.
Met drummer Caleb Crosby en bassist Noah Denney die samen de ritmetandem van de band vormen lijkt het kwartet in Amerika al voor de nodige opschudding te zorgen, waarmee de band zijn naam overigens alle eer aandoet, en konden de uitgebrachte ep’s al op de nodige positieve reacties rekenen. ‘Wild Child’ is het officiële debuut van de band waarvoor slechts twee weken studio-ruimte moest worden gehuurd en waar uitsluitend analoge apparatuur kon worden gebruikt. Het resultaat is een 13-tracks-durende collectie van ongecompliceerde rock geworden waarin alles lijkt te kloppen. Neem als voorbeeld het slide-intro ‘Fool’s Gold’ dat overgaat in een stevige stamperd en mede door de vocale capriolen van Bryant, een stemgeluid dat dicht in de buurt komt van een jonge Jon Bon Jovi maar dan zonder dat aanstellerige toontje, prettig in het gehoor ligt. Of ‘Downtown Tonight’ met zijn uiterst pakkende, melodieuze zanglijntje dat het tijdens de optredens ongetwijfeld heel goed zal doen. Na precies twee-en-een-halve minuut kennis gemaakt te hebben met een ‘Lipstick Wonder Woman’ horen we voor de eerste keer dat het met het gitaarwerk ook dik in orde is wat overigens ook geldt voor de drums- en bas-tonen.
Na een eerste beluistering van het album als geheel blijkt dat een prima mix is gevonden tussen pakkende, Amerikaanse poprock en een bluesy benadering waardoor het een lekker rauw randje heeft gekregen zonder dat het verzandt in een clichématig gebeuren wat we al te vaak hebben gehoord. Mede daardoor zouden tracks als ‘Cold Heart’ maar vooral ‘Last One Leaving’ en de meezing-kraker ‘Still Young’ bij zowel het ‘hitgevoelige’ publiek als bij de liefhebbers van het ongepolijste werk goed in de smaak kunnen vallen. Zij die nu nog twijfelen worden met het akoestische‘Poor Boy’s Dream’ (Hey!, horen we daar iets terug van Ry Cooder in Mick Jagger’s ‘Memo From Turner’?) alsnog overgehaald.

Met de, naar verluidt, inmiddels beruchte live-reputatie die Tyler Bryant & The Shakedown hebben opgebouwd lijkt de toekomst in het land van Uncle Sam er zeer rooskleurig uit te zien. Nu eens kijken of het doorgaans ietwat afwachtende Europese publiek er zonder kleerscheuren afkomt tijdens de bevingen die het kwartet de komende maanden op festivals zal veroorzaken. Voor de clubs is het wellicht raadzaam om alvast de kleine letters van de verzekeringspapieren even door te nemen.

1. Fools Gold
2. Lipstick Wonder Woman
3. Cold Heart