Recensie: Trudy Lynn – Blues Keep Knockin’

Trudy Lynn – Blues Keep Knockin’
Format: CD – Digital / Label: Connor Ray Music
Releasedatum: 27 juli 2018

Trudy Lynn is een soul/blues zangeres met een zeer lange staat van dienst. Ze werd geboren als Lee Audrey Nelms in Houston en zong in het midden van de 60’er jaren in de band van Albert Collins. Haar solodebuut verscheen in 1989 op het Ichiban label waarvoor ze vijf albums opnam. Daarna verhuisde ze naar het Ruf label waar ze o.a. een album met the Calvin Owens Blues Orchestra opnam.
In 2014 belandde Trudy op het Connor Ray label, dat gerund wordt door Steve Krase, die op haar nieuwe album een grote rol speelt op zijn harmonica. Dit is haar vierde album voor zijn label en het album is voor het merendeel gevuld met covers. Trudy is een zangeres, die deze covers moeiteloos naar haar eigen hand weet te zetten. Haar stem klinkt rauw en doorleefd en heeft nog een ongelooflijke power.

Ze gaat meteen swingend van start met Blues Ain’t Nothin’, een nummer van Georgia White. Een rockende shuffle met een scheurende harmonica, rockende piano en twangend en gierend gitaarwerk. That’s Alright is een loom pompende versie van het Jimmie Rogers nummer waarin Trudy zeer soulvol en rauw klinkt en waarin de broeierige harmonica weer opvalt. Blues Keep Knocking is de enige niet-cover. Het werd door Trudy zelf geschreven en is een pompende stuwende shuffle met smachtende rauwe zang en priemend gitaarwerk van David Carter.
Het luchtig swingende One Monkey Don’t Stop No Show, o.a. bekend door Big Maybelle, heeft een lome drive, soulvolle blazers en uiteraard de power zang van Trudy. Never Been To Spain werd geschreven door Hoyt Axton maar is vooral bekend door de uitvoeringen van Three Dog Night en Ike & Tina Turner. Trudy heeft hier gekozen voor een lome, funky uitvoering met priemend gitaarwerk en zeer krachtige zang. I Sing The Blues kennen we van Etta James. Evenals Etta beschikt Trudy ook over een zeer krachtige rauwe stem in deze sompig doorpompende versie.
Pitiful is een slowblues die o.a, bekend is in de uitvoering van Aretha Franklin. In Trudy’s handen is dit nummer een messcherpe slowblues met zeer intense zang en gierend gitaarwerk. Big Bill Broonzy’s When I Been Drinkin’ heeft zowel een jazzy als soulvol geluid waarin de romig klinkende blazers perfect passen. It Won’t Be Long is nog een nummer, dat we kennen van Aretha Franklin. Een soepel swingende funky versie van de soulklassieker, die door Trudy moeiteloos naar haar eigen hand wordt gezet.
De zeer soulvolle slowblues Would It Make Any Difference To You (o.a. bekend van Etta James) sluit dit album af.

Dit is een album waar de blueservaring vanaf spat! Een album, dat ongetwijfeld in menig jaarlijstje gaat verschijnen!

01. Blues Ain’t Nothin’