Recensie: Triple J – Chapter 1

Triple J – Chapter 1
Releasedatum: 26 januari 2018

Triple J is een Engels rock/blues trio in de stijl zoals er in de UK veel bands opereren. Echter achter dit Triple J zit een verhaal. Triple J is in 2015 opgericht door Jeff Rich, deze Jeff Rich is een Engelse drummer met een lang track record in de Engelse hardrock scene. In 1984 was hij de drummer die Def Leppard uit de brand hielp toen hun drummer Rick Allen zijn arm verloor. Toen na een gemist optreden bleek dat deze Rick Allen ook het drumwerk alleen afkon met één arm, stond hij op straat.

Niet voor lang want van in 1985 werd hij de vaste drummer van Status Quo, een band die hij 15 jaar zou trouw blijven. Het 15 jaar toeren met Status Quo trok een sterke wissel op zijn gezondheid en gezinsleven. In 2000 keerde hij Status Quo de rug toe en startte een drumschool en legde zich toe op het geven van masterclasses. Tot hij in 2015 in contact kwam met Jamie Godfrey. Deze Jamie Godfrey was een zanger/gitarist die tot dan vooral in feest- en partijbandjes speelde maar een voorliefde heeft voor de Engelse rock uit de 60 en 70 jaren. Na een lange speurtocht vonden zij in David Clemens de juiste bassist bij hun muziek en is er nu deze debuutcd, ‘Chapter 1’.

Het trio stampt er duchtig op los, op het drumwerk van Jeff Rich zit ondanks zijn lange carrière geen sleet en het gitaarwerk is puik, en ook de bassist bast zijn partijtje mee. Een wat zwakker punt is de zang. Deze is niet slecht maar afgezet bij de rest van Triple J toch net een tikje minder.

Een twaalftal blues/rock nummers staan op deze ‘Chapter 1’, gevarieerd in stijl maar allen met een stevige bodem. De cd opent met de vrolijk boogie The Joke Is On You, lekkere stuwende drum, fijn bas- en gitaarwerk, een combinatie die op deze cd vaak terugkomt. Het Savoy Brown-achtige Deal Going Down, blijkt waar zij inspiratie vandaan halen, fijn nummer. Met Just Say You Sorry en Harder To Be Good, hoor je wat de sterke kant is van Triple J. De samenwerking tussen Jeff Rich en David Clemens, hun drum- en baswerk past perfect. Andere fijne nummers, Field Of Tears waar Jamie Godfrey zich uitleeft op zijn gitaar. Rollin On met fraai slidewerk, Ghost Of A travelling Soul met hogeschool drum- en baswerk, de slow blues Last Thing.

Mooi debuut album van dit trio, geheel in de traditie van de Engelse blues/rock. De kracht zijn de  composities en het samenspel tussen de drie.

01. The Joke Is On You
02. Deal Goin Down