Trapper Schoepp – Primetime Illusion
Format: CD – LP – Digital / Label: Xtra Mile Recordings
Releasedatum: 25 januari 2019

Om nou te zeggen, dat singer-songwriter Trapper Schoepp uit Milwaukee een aantal beroerde jaren achter de rug heeft is wel heel erg zwakjes uitgedrukt. Zijn relatie werd verbroken, hij werd uit zin huis én zijn oefenruimte gezet, kreeg last van een hernia, Donald Trump werd president en, alsof dat nog niet genoeg was, overleed zijn grote idool Tom Petty ook nog eens.
Hoe knap is het dan als je als artiest toch met een uitstekend, warm klinkend album op de proppen weet te komen. Want het tweede album van Trapper is gewoon een prima album, die je in de Americana hoek kunt parkeren. Toch is het niet pure Americana, die je hoort want er zwerven genoeg andere muzikale invloeden rond zoals pop, rauwe rock en 80’s popwave.

Trapper trapt af met Shakedown, een nummer dat over het verlies van Tom Petty gaat. Het stemgeluid van Trapper doet mij in dit nummer denken aan dat van Lindsey Buckingham. Het is niet zo verwonderlijk dat we hier met een midtempo nummer te maken hebben met sprankelend gitaarwerk en prima zang. Ook It’s Over gaat over Tom Petty. Dit nummer is een frisse mix van The Searchers, Elvis Costello en, hou je vast, Smokie! En dat zonder dat dit storend is.
De ballad Drive-Thru Divorce is een meer popgerichte ballad, die zeer fraai georkestreerd is en waarin Trapper’s licht rauwe zang prima klinkt. Freight Train is een ruige rocker met een Warren Zevon-achtig intro en stevig riffende gitaren. Trapper klinkt hier behoorlijk gemeen. Zijn zang zit zelfs tegen die van Alice Cooper aan. In What You Do To Her is pop-noir zangeres Nicole Atkins te horen. Een swingend Americana nummer, dat lichtelijk aan John Cougar (Mellencamp) doet denken.
If All My Nines Were X’s opent verrassend met “All Right Now” (Free)-achtige riffs en ontwikkelt zich tot een hoekig pompend nummer met een gemeen gierende gitaarsolo. Backup Plan is een zeer aanstekelijk pompend Americana popnummer waarin, door het gebruik van het Farfisa orgel, ook 80’s popwave geluiden (Blondie, Moon Martin) rondzweven, vermengd met het geluid van Buddy Holly. De harmonica wordt tevoorschijn getrokken voor de ingetogen folky ballad Sleight Of Hand. Daarna zorgt een diepe twanggitaar voor een Spaghett Western sausje in het loom deinende TV Shows toevoegt.
Ik had het zojuist al even over Moon Martin. Het geluid van deze 80’s singer-songwriter duikt wederom op in het stuwende My Comrade, voorzien van een iets moderner en harder rockend geluid.
Trapper sluit het album af met een warm deinende versie van Bob Dylan’sOn, Wiscons.

Trapper Schoepp is er weer helemaal bovenop. Dat bewijst dit nieuwe, door Patrick Sansone (Wilco, Robyn Hitchcock) prima geproduceerd album!!!