Trampled Under Foot - Badlands

Trampled Under Foot – Badlands
Label / Releasedatum: Telarc / 9 juli 2013

Cosmox.nl, BluesCD’s online bestellen

Tekst: Patrick Struijker Boudier (http://twitter.com/p_okee)

De hoesfoto van Trampled Under Foots nieuwste release Badlands toont een verlate weg in de woestijn. De desolate aanblik van dit landschap uit zich ook in de songs. Bad Bad Feeling, You Never Really Loved Me, Desperate Heart en Pain In My Mind – om er maar een paar te noemen – blinken niet uit in vrolijkheid. Liefde? Vergeet het. Alleen maar verdriet.

Trampled Under Foot bestaat inmiddels een paar jaar en heeft Danielle Schnebelen (bas, zang), Nick Schnebelen (gitaar, zang) en Kris Schnebelen (drums, zang) in de geledingen. Inderdaad, een familieband, letterlijk en figuurlijk. De band uit Kansas City heeft verschillende studio- en livealbums uitgebracht, won onder andere in 2007 de Kansas City Blues Challenge, in 2008 de International Blues Challenge in Memphis en in 2011 de Blues Matters (U.K.) Writers Poll International for Best Newcomer en datzelfde jaar de Blues Blast Music Band of the Year Award.

Badlands staat vol liefdesverdriet en ongelukkige liefde. She makes me feel like I’m dead (Desperate Heart), I was fooled by your innocent smile, you broke my heart and made me cry (I Didn’t Try) bijvoorbeeld zijn niet de meest opgewekte lyrics over het veelkoppige monster dat liefde wordt genoemd. De vocals op deze plaat worden verdeeld tussen Danielle Schnebelen en Nick Schnebelen. Danielle heeft een ijzersterke en krachtige stem met een zanggrom die vanuit haar tenen lijkt te komen. Nicks stem is meer soul en wat gladder zonder het rauwe randje dat Danielle wel heeft.

De songs zijn globaal onder te verdelen in opgewekte blues – voor zover dat kan bij tracks over ongelukkige liefde – en in songs die smeulen in slowblues. De eerste drie tracks van de cd is redelijk recht-toe-recht-aan blues met een furieuze Nick Schnebelen op Don’t Want No Woman, zowel op zang als gitaar. Mooiste nummer is You Never Really Loved Me dat de slowballads van Aretha Franklin heel erg benaderd, iets dat ook geldt voor Two Go Down. Prachtig nummer waarin de emotie uit werkelijk elke muziekporie vloeit! Mannelijk evenknie van dit nummer is Desperate Heart, gezongen door Nick. Ook mooi is de countryblues Down To The River met heerlijke slide. Smakelijk toetje is de cover van It’s A Man’s Man’s Man’s World waarbij Danielle Schnebelen nogmaals haar indrukwekkende vocalen uit de stereo slingert.

Badlands is geen wereldschokkende plaat maar een ‘gewoon’ een lekkere plaat. De ballads zijn wat mij betreft het beste van de release omdat daarin de pijn en emotie van liefde akelig dichtbij de luisteraar komt op een hartverscheurende wijze.

1. Bad Bad Feeling
2. Dark Of The Night
3. Don’t Want No Woman