Recensie: Trainman Blues – Trainman Blues

Trainman Blues – Trainman Blues
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Straight Shooter
Releasedatum: 15 maart 2018

Richard Farrell is een Ierse blues artiest, die zoals hij zelf zegt de blues “breaths, eats, sleeps and sings”. Geïnspireerd door het zingen van de katoenplukkers en de gospel zangers is hij het hart van Trainman Blues. Opererend als een singer-songwriter vond Richard in de Deense producer van zijn eerste solo cd, Laust Nielsen een medestander. Deze Laust Nielsen is naast producer ook een bassist die wijd bekend is in de Deense bluesscene. Samen richtten zij  Trainman Blues op, aangevuld met gitarist Ronnie Boysen en drummer Thomas Crawfurt.

De blues van Trainman is verzorgt, strak geproduceerd en legt de nadruk op de sterke kant van Trainman, de zang van Richard Farrell. Zijn soulvolle bluesstem wordt ten volle uitgebuit. Het is een zangers cd bij uitstek. De blues is loom en laidback, de baslijnen zijn mooi en het drumwerk ingetogen, de gitaren subtiel. Al met al fijn om naar te luisteren.

De cd start met wat vage geluidsfragmenten die het gevoel van de katoenplukkers opwerpen. Dan start Out Of The Dust en wordt je gepakt door het stemgeluid van Richard Farrel. Helder, scherp en vol soul en passie. Wholesome Treat, “cooke some wholesome treats”. Dit nummer is inderdaad een sterke zang met fijne mondharmonica bijdrage van Nisse Thorbjorn. De klasse van dit nummer zit in de hele cd. Doordat het merendeel van de nummers zich van een slow tempo bedient, zweef je er lekker op weg. Mede door het subtiele gitaarspel van zowel Richard Farrell en Ronnie Boysen.
De stem van Richard Farrell is de kracht vanTrainman, zijn interesse voor oude blues, vertolkt zich het beste in The Wind Will Blow Me Home. Omlijst door akoestisch gitaarwerk hoor je Farrell op zijn best. Doorlopend in Hard Times, dat een gevoel van de Raggin’ Bone Man oproept, prachtig, let op het bas loopje en het schurende gitaarwerk. Dat Raggin’ Bone Man gevoel ervaar ik ook bij Tree Of Life, de afsluiter van deze cd en een hoogtepunt.
Het zijn zeker geen koekebakkers deze Trainman,  luister maar eens naar Sit SAnd Practice met sterke tekst of het mooie Pick Up The Pieces, met fijne bas en gitaar solo’s, een aanstekelijk nummer.
Trainman Blues, deze fijne Ierse/Deense mix toont dat de blues geen grenzen kent en het delen van dezelfde passie kan ongeacht de grenzen leiden fijne platen zoals deze. Hulde.

01. Out Of Dust