Tony Longheu – Tony Longheu’s Blues Beyond
Format: CD / Label: Aua Records
Releasedatum: 25 februari 2019

De ene one-man band is de andere niet. Dat bewijst dit vierde album van Tony Longheu wel. Tony komt uit Udine, Italië en komt op dit album met een zeer avontuurlijke vorm van blues waarin hij het experiment absoluut niet schuwt.

Hij pakt gelijk flink uit met het veertien minuten durende Blues Beyond, Pt. 1. Dat opent met Afrikaanse samples en gaat dan snel over in een stampende, rauw kletterende countryblues waarin Tony’s akoestische slide even intens klinkt als een elektrische slide. Halverwege het nummer keren de Afrikaanse chant samples weer terug en verandert het nummer in een trage funky blues met intens huilend gitaarwerk en voice samples en met een verpletterend distorted geluid. Muddy Waters’ “Catfish Blues” duikt ook op, compleet met brullende harmonica.
Voodoo Chile Electronic Blues opent met haast pastoraal aandoende zwevende gitaarklanken in een bed van bedwelmende elektronische klanken. Dan gaat het verder als een lui groovend nummer met een funky ritmebox (ja, dat is écht mogelijk!) en zeer zwaar vervormde zang waarin met heel veel moeite flarden Jimi Hendrix zijn te herkennen. Dit nummer klinkt alsof een artiest als Tricky zich aan de blues heeft gewaagd met een enorm indrukwekkend resultaat. De meters slaan qua distortion compleet in het rood! Tony is ook ingetogen en breekbaar te horen zoals in de stuwende akoestische countryblues Running In The Night. Een nummer zonder enig spoor van distortion.
De bluesballad Arnold’s Tune is een breekbaar instrumentaal nummer met een melancholiek huilende slide. De akoestische blues L. Blues klinkt behoorlijk intiem met zijn snerpende harmonicageluiden. Het instrumentale Mali In My Mind bestaat uit gelaagde bluesy gitaarklanken.
Dan volgt Blues Beyond, Pt. 2 en dat is even avontuurlijk als Pt. 1. De Afrikaanse drums stampen je tegemoet in het gezelschap van een pompende bluesharmonica. Het resultaat is een soort Afrikaanse Bo Diddley beat in een rauw distorted decor met snijdende fuzzgitaar. Onverwachts gaat het nummer dan over in vette funkgrooves met rauw bluesy gitaarwerk om daarna weer in een zwaar vervormde rauwe countryblues te veranderen. Op Train Of My Life wordt Tony bijgestaan door bassist Pietro Brunetti. Een weemoedige blues met een huilende slide en trein samples.
Na het instrumentale en rauwe bluesnummer Near The Railroad hoor je Tony live in de afsluiter A Preseence.

Ik ben zwaar onder de indruk van dit album van Tony Longheu. Hij durft het aan om af te wijken van de toch wel geijkte fuzz garageblues paden.

01. Blues Beyond, Pt. 1