Tony Joe White – Rain Crow

Tony Joe WhiteRain Crow
Format: CD / Label: Yep Roc
Releasedatum: 27 mei 2016

Tekst: Fons Delemarre

Hoe herkenbaar en voorspelbaar wil je het hebben? Of: hoe degelijk en kwalitatief hoogstand? Met andere woorden: niets nieuws onder de zon -en dat is maar goed ook- bij ‘Rain Crow’, het negentiende  studio-album van Tony Joe White. De oude meester van de swampbluesfolkrock laat zien dat hij nog steeds op zijn zéér eigen wijze fraaie nummers kan maken en vertolken. De begeleiding (bas, drums, orgel) is spaarzaam en daardoor effectief. Het laat alle ruimte voor White zelf. Zijn stem mag dan iets een kracht hebben ingeboet, de herkenbaarheid is er mogelijk alleen nog maar groter door geworden. Zingen wordt afgewisseld met spreekzingen en zing-mompelen, maar het is en blijft altijd onmiskenbaar Tony Joe White. Ook de gitaar en de mondharmonica van White hebben baat bij het adagium ‘Minder is Meer’. Veel van de nummers hebben iets dreigends in zich, alsof er een slang langzaam door het gras glijdt. De Rain Crow (track 3) is geen vrolijke kanarie en wat er tevoorschijn komt bij The Opening Of The Box belooft ook al niet veel goeds. Wie niet van de muziek van Tony Joe White houdt, zal Rain Crow je niet op andere gedachten worden gebracht. Als je wél van White’s gruizige stem en down-to-earth gitaarspel houdt, kun je deze nieuwe cd probleemloos aanschaffen en tevreden bij de rest van zijn werk zetten. Geef het album maar een plaatsje naast ‘The Heroines’ (2004) en ‘The Shine’ (2010) en natuurlijk bij een mooie verzamelaar waar tenminste Polk Salad Annie en Groupie Girl op staan. White hoeft, als het om het maken van cd’s op latere leeftijd (zie Johnny Cash), niet in de leer te gaan bij producer Rick Rubin. Vader Tony Joe en zoon Jody (producer) beheersen de kunst van het uitbenen van muziek. Gereduceerd tot de bare necesities komt White’s muziek het best tot z’n recht. Zeker op dit ingetogen album. Vanwege het fraaie taalgebruik nog één regeltje van zijn website. “Recorded at his own studio and produced by his son, Jody White, Rain Crow summons recollections of long ago, when animals foretold the weather, tongue-talking worshippers proved their faith by handling snakes and a “bad wind” could drive a man to edge of insanity”.

01. Hoochie Woman
02. The Bad Wind
03. Rain Crow